A tervezettnél három hónappal korábban állhat forgalomba a Boeing 737-es típuscsalád legújabb, MAX generációja – jelentette be ma Párizsban, a légi szalon harmadik napján a Boeing. A gyáriak most először látványtervet is közöltek a MAX típusok új, nagykijelzős pilótakabinjáról.

Gyorsít a Boeing: Scott Fancher, a Boeing Commercial Airplanes repülőgépfejlesztési programokért felelő vezetője arról adott tájékoztatást, hogy az eddigi tervekhez képest három hónappal korábban, már 2017 harmadik negyedévében átveheti első 737 MAX-8 típusát az új generációt indító légitársaság, az amerikai Southwest Airlines.

A három hónapos előny első hallásra nem tűnik soknak, de Fancher szerint, amikor közölték ügyfeleikkel, hogy korábban kezdődnek az új 737 MAX típusok szállításai mind örömmel fogadták a hírt miszerint hamarabb integrálhatják flottájukba a legújabb, szupergazdaságos 737-est. Arról nem is beszélve, hogy egy gyártó általában nem gyorsítást, hanem késést szokott kénytelen közölni ügyfeleivel.

A Boeing 2011 augusztusában indította a 737 MAX programot, az amerikai gyártó ekkor jelentette be, hogy folytatva a Next Generation (NG) típuscsalád sikerét a költséghatékonyság jegyében továbbfejlesztik keskenytörzsű típusukat. Azóta a gyáriak szorgosan dolgoznak rajta, hogy véglegesítsék a háromféle, B737 MAX-7, B737 MAX-8 és B737 MAX-9 típusváltozatban kínált új 737-esek műszaki paramétereit, amit 2014-re ígérnek.

A legjelentősebb változások, amelyek döntő szerepet játszanak a gazdaságosság növelésében az új CFM International gyártotta LEAP-1B hajtómű, valamint a kettős tollazatú Advanced Technology Winglet szárnyvégek. Utóbbi kiegészítőt a Boeing csak az indítását követően vette be a programba. A legelső verzió szerint a Next Generation típusokról már jól ismert, az Aviation Partners Inc. által fejlesztett Blended Wingletek öröklődtek volna a MAX modellekre is, de a szélcsatorna tesztek még nagyobb fokú, plusz 1.5%-os hatékonyságot jeleztek előre az újabb szárnyvég kivitelnek, ezért a Boeing a változtatás mellett döntött.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az új szárnyvég jótékony hatása az új 737-es küllemében is jelentkezik, mivel már távolról egyértelművé teszi, hogy az újabb generációs típusról van szó. A változás másik határozott jelét az új, csipkézett végű hajtóműgondolán, valamint az eddiginél magasabb orrfutón lehet majd még észlelni. Utóbbi megoldásra azért van szükség, mert az LEAP-1B hajtóművek nagyobb átmérőjűek lesznek a jelenleg alkalmazott erőforrásoknál.

A gyáriak júliusra ígérik a szélcsatorna tesztek eredményeinek végső összesítését, de állításuk szerint a MAX modellek legalább 13%-os üzemanyag takarékosságot lesznek képesek felmutatni a mai legtakarékosabb típusokkal szemben. Joe Ozimek, a 737 MAX program marketing vezetője a sajtótájékoztatón elmondta, hogy már azt is tudják, hogy az A320neo-val, a legnagyobb vetélytárssal szemben 8%-kal lesz takarékosabb a MAX 737-es, sőt messzebbre is lesz képes repülni annál.

A MAX típusok a belsőt tekintve is megújulnak, a LED világítással, új burkolati elemekkel és ülésekkel, praktikusabb csomagtartókkal felvértezett Boeing Sky Interior (BSI) utaskabin mellett a pilóták munkahelye is megújul. Négy darab, a Rockwell Collins által szállított nagyméretű színes kijelzők jelennek meg, amelyek nemcsak jobban áttekinthetők, hanem pontosabb és hatékonyabb tájékoztatást is adnak. Mindezt úgy, hogy a repülésirányítási rendszerek a jelenlegi NG pilótafülkével rokonságban legyenek, de mégis a fejlődést, előrelépést szolgálják.


Boeing 737 MAX imázsfilm (Forrás: Boeing YouTube Csatorna)

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!