Továbbra is aggódnak az Egyesült Államok illetékesei, hogy Irán katonai célokra is használja a polgári utasszállítóit, a Trump-kormányzat következő döntése a szankciókról januárban várható. Lehetséges az is, hogy – az amerikai részegységek miatt – megtiltják a Boeing mellett az Airbus repülőgépeinek értékesítését is, de az is, hogy lassú ütemű átadásokat engedélyeznek.
A kiöregedett iráni flották frissítésére az ázsiai országgal megkötött nukleáris megállapodás után, a szankciók részbeni feloldását követően az Airbus és a Boeing is jelentős üzletet kötött az Iran Air nemzeti légitársasággal. Mintegy háromszáz repülőgép értékesítéséről született döntés (az Airbus-résztulajdonban álló ATR üzletét, valamint az Iran Aseman Airlines külön Boeing-szerződését is beleszámolva), csaknem 40 milliárd dolláros listaáron.
Azonban az európai gyártó(k) tudtak csak eddig néhány repülőgépet átadni a nemzeti légitársaság, az Iran Air részére, mert az Egyesült Államok még szigorú exportengedélyekhez köti az ügyletet – az európai gépekben is vannak ugyanis amerikai részegységek. Ezekre a hozzájárulást még az előző, Obama-adminisztráció adta meg.
A The Wall Street Journal friss elemzése szerint Trump elnök korábban is kritizálta a nukleáris megállapodást, kormányzata azóta sincs meggyőződve arról, hogy Irán nem használja katonai célokra is a polgári repülőgépeit (katonák és hadi felszerelések Szíriába juttatására például).
Várhatóan januárban kell a kongresszus felé a kormánynak jeleznie, hogy Irán teljesíti-e a nemzetközi megállapodásban foglaltakat, vagy sem. Az eddigi kijelentések szerint október után ezúttal sem fogják jóváhagyni a szankciók feloldását. Az illetékes hivatalok a források szerint három opciót terjesztenek be hamarosan Trump elé.
Lehetséges, hogy az Egyesült Államok teljesen megtiltja a polgári utasszállítók értékesítését Iránnak, a második opció, hogy komoly feltételeket állít, a harmadik pedig az, hogy csak lassú ütemű gépátadásokat enged meg.
A Fehér Ház nemzetbiztonsági tanácsának egyik szóvivője szerint a Trump-kormány csak akkor ad ki exportengedélyt, ha meggyőződött arról, hogy a polgári repülőgépeket kizárólag civil feladatokra használják.
Vizsgálatokhoz kötnék az engedélyt
A Boeing azt közölte ezzel kapcsolatban, hogy vannak engedélyeik repülőgépek átadására, de követik a kormányzat irányát. Az Airbus most nem kommentálta a híreket, de korábban azt nyilatkozta, hogy szintén meglévő hozzájárulások alapján adta át az új gépeket Iránnak, és mindig betartják a hatóságok előírásait.
Egy republikánus képviselő, Roger Williams támogatásával a képviselőház jóváhagyott egy tervezetet, amely szigorú vizsgálatokhoz köti az iráni repülőgép-értékesítéseket.
Bizonytalan, hogy Trump hogyan dönt, de ismert, hogy támogatja a Boeinget, amely az Egyesül Államok legnagyobb exportőre, és 2016 januárjában azzal kritizálta a békemegállapodást, hogy az „hátrányosan érinti” az amerikai cégeket, az Airbus gyors üzletkötésére utalva.
Az üzleti napilap elemzésében felhívja arra a figyelmet, hogy bár jól jönne a Boeingnek és az Airbusnak is, ha minden gépet átadhatnának Iránnak, egyik vállalatot sem érintené túl hátrányosan, ha nem jön össze az üzlet.
Biztosíték letéti számlával
Ugyanakkor az Európai Unió egyértelműen kiáll a nukleáris megállapodás mellett, és hivatalos képviselői többször is elmondták, hogy Európát érzékenyebben érintették a szankciók, mint az Egyesült Államokat, hiszen utóbbi alig ápolt valamilyen gazdasági kapcsolatot Iránnal, most erről beszélt David O’Sullivan is, az unió Egyesült Államokba akkreditált nagykövete is.
A Trump-kormányzat ügyeiben jártas egyik diplomata szerint a lassított ütemű repülőgép-értékesítés mint opció elősegíthetné, hogy Irán ne használja tiltott célokra. Ez hozzájárulna ahhoz is, hogy a régebbi gépek ne kerüljenek más, magánlégitársaságokhoz, mint a Mahan Air, amely szerepel az Egyesült Államok szankciós listáján, a terrorizmus támogatásáért (az Iran Air-t levették a listáról).
Eric Lorber, az amerikai pénzügyminisztérium terorrizmussal és gazdasági hírszerzéssel foglalkozó helyettes államtitkárságának tanácsadója korábban azt nyilatkozta: az Airbus és a Boeing üzlete megalkotható olyan módon, hogy nyomást gyakoroljanak Iránra. Szerinte egy letéti számla közbeiktatásával és a gépátadások felfüggeszthetőségével ellenőrizhető és szankcionálható volna, hogy Irán tényleg csak polgári célokra használja az utasszállítókat.