Az amerikai pilótaszervezetek élesen kritizálják azt a tervet, hogy a repülésfelügyelet más testületekkel együtt megvizsgálná az USA belföldi kereskedelmi áruszállító járatain egyetlen pilóta alkalmazását. A távvezérlés és a számítógépek kiterjedtebb használata a pilóták szerint aláásná a biztonságot.
Egy készülő jogszabály szerint, amely az Egyesült Államok szövetségi légügyi hatósága (FAA) működéséről szól, a testület a NASA-val és más érdekelt hivatalokkal együtt kutatást indítana, amely arról szólna, hogy lehetséges-e az ország belföldi áruszállító járatain csupán egyetlen pilóta alkalmazása.
Az előzetes elképzelés szerint azt vizsgálnák a hivatalok, hogy a magányos pilótát távirányítással és számítógépes vezérléssel segíthetnék.
A törvénytervezet szóban forgó passzusa szerint az FAA elkezdené a kutatást, majd hat hónappal a jogszabály ratifikálása után jelentést tenne az eredményekről.
Azonban a pilóták érdekvédelmi szervezetei élesen kritizálják ezt a tervet, az aircargonews.net portál szerint főleg biztonsági okokra hivatkozva.
A mintegy hatvanezer Egyesült Államokbeli és kanadai repülőgépvezetőt tömörítő ALPA, valamint más testületek is közölték, hogy tejes mértékben ellenzik az elképzelést és felszólítják az USA képviselőházát, a Kongresszust, hogy haladéktalanul utasítsa el.
A pilótaszervezetek indoklása szerint egyre többször fordulnak elő számítógépes hekkelések, távirányítású drónok okozta veszélyes helyzetek, valamint az önvezető járműveket érintő balesetek, így ezen technológiák alkalmazása a kereskedelmi repülésben aláásná a biztonságot, de legalábbis még túl korai.
Álláspontjuk szerint az egypilótás ötlet veszélyeztetné az elmúlt években a biztonság terén elért eredményeket és életeket kockáztatna.
Szerintük a biztonság magas szintje nem véletlen fejlődésnek köszönhető, hanem szoros szabályzói és rendszerszintű biztonsági intézkedések eredménye. Úgy vélik, ez a lépés visszavetné mindezt.
Ismeretes, hogy a minimum különösnek minősíthető nyilatkozatairól elhíresült Ryanair-vezér, Michael O’Leary 2010-ben arról beszélt: szerinte elég volna egyetlen pilóta a gépeken, és vészhelyzetben az egyik légiutaskísérő segíthetne neki.
A Germanwings 2015-ös katasztrófája után azonban számtalan légitársaságnál előírták, hogy soha, még rövid időre sem maradhat egy pilóta egyedül a fülkében, ha a másik kimegy például a mosdóba.