Tizenegy százalékkal kevesebb összesített légitársasági profitra számít a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) a dráguló üzemanyag és bérköltségek miatt.

Alexandre de Juniac, a szövetség elnöke a Sydney-ben tartott éves közgyűlésen azt mondta, várhatóan 33,8 milliárd dollár összesített eredményre lehet számítani, ez 11 százalékkal kevesebb, mint tavaly. Decemberben az IATA még 38,4 milliárdos eredményre számított.

Az üzemanyagárak azonban azóta elmondása szerint jelentősen növekedtek, a Brent olajtípus hordónkénti ára 27 százalékkal lesz magasabb, mint tavaly, a kerozin ára meghaladhatja a 84 dollárt, ez 26 százalékos emelkedésnek számít. Kérdésre válaszolva később sajtótájékoztatón azt mondta, a légitársaság üzemelési környezetén és anyagi helyzetén múlik majd, hogy ez mekkora mértékben rontja az eredményeket, nincs egyetemes olajárszint, amely már az egész szektornak komoly problémát okozna.

Fotó: IATA

Az IATA adatai szerint ez az áremelkedés az egységköltségeket 5,2 százalékkal emeli majd meg, és ezt csak részben tudja ellentételezni a várható 7 százalékos utasforgalom-növekedés, és az ebből származó 10,7 százalékos árbevételtöbblet. Az egységbevétel ugyanis ezekkel együtt is 4,2 százalékos lesz.

Alexandre de Juniac kihangsúlyozta, hogy mindenkinek az a legjobb, ha a határok nyitva maradnak az emberek és a kereskedelem előtt, a kormányoknak deregulációval kell segítenie a folyamatot, ugyanakkor fent kell tartani a szektor biztonságát is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szektor előtt álló legnagyobb kihívások között de Juniac a kapacitáshiány megoldását említette. Mint mondta, a legnagyobb repülőtereken az infrastruktúra hiánya miatt kevesebb a kapacitás, mint az igény, ezt beruházásokkal kellene orvosolni, amelynek anyagi háttere sokszor nem biztosított. Erre azonban a tapasztalataik szerint nem feltétlenül jelent megoldás az állami repülőterek privatizálása.

Az utasok szempontjából de Juniac azt tartotta a legfontosabbnak, hogy a repülőtereken képesek legyenek egyetlen azonosítással végighaladni további ellenőrzés nélkül. A közgyűlésen arról döntöttek, hogy az ehhez szükséges lépéseket felgyorsítják és ösztönözni fogják a repülőtereket és kormányokat, hogy minél előbb tegyék ezt lehetővé.