A tavaly 2,2 milliárd dolláros veszteséget termelő amerikai gyártó nem tűz ki célokat a 2024-es átadásokra és a gazdasági teljesítményre, ehelyett a minőség javítására összpontosít.
A vállalat 77,8 milliárd amerikai dolláros bevétel mellett hozta össze a 2,2 milliárdos nettó veszteséget 2023-ban, amely jelentős javulás a 2022-ben realizált 66,6 milliárd dolláros bevétellel és 5 milliárdos veszteséggel szemben.
A kereskedelmi repülőgépek üzletágának bevétele elérte a 33,9 milliárd dollárt, amely 30 százalékos növekedés az előző évihez viszonyítva, köszönhetően a 10 százalékkal 528 darabra növekedett gépátadásoknak. Bár az üzletág utolsó negyedévben pozitív működési eredményt ért el, éves vesztesége így is 1,6 milliárd dollár lett, ám ez javulást mutat az előző évi 2,3 milliárdos mínuszhoz képest.
A Boeing védelmi, biztonsági és űripari üzletága szintén 1,8 milliárd dolláros veszteséget produkált tavaly, ugyanakkor az előző évi 3,5 milliárdos mínuszhoz képest ott is javulás látható.
A vállalat szolgáltatási üzletága továbbra is nyereséges: a Boeing Global Services 19,1 milliárdos bevétel mellett 3,3 milliárd dolláros profittal zárta 2023-at, amely 22 százalékos javulás az előző évhez képest.
A gyártó az elmúlt év eredményeinek közléskor szokta nyilvánosságra hozni az aktuális év átadási és pénzügyi célszámait, ám a Boeing ezt most nem tette meg. Dave Calhoun vezérigazgató ezt azzal indokolta, hogy ennek nincs most itt az ideje.
Elmondása szerint a Boeing ehelyett most a legmagasabb szintű biztonság és minőség szavatolására, a szabályozó hatóság útmutatásainak való megfelelésre és az ügyfelek támogatására fókuszál.
Amint korábban megírtuk, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) a minőségi problémák megoldásáig nem ad engedélyt a 737-es gyártási rátájának növelésére. A Boeing jelenleg havonta 38 darab 737-est és öt 787 Dreamlinert szerel készre.
A vállalat ugyanakkor jelezte, hogy a 737-es program beszállítóitól ennek ellenére továbbra is a korábban tervezett, növelt gyártási ütemnek megfelelően veszi át a legyártott alkatrészeket és részegységeket, annak árán is, hogy így nagyobb készletet kell finanszíroznia.
A Boeing 2023-at úgy zárta, hogy mintegy 200 darab 737 MAX és 50 darab 787-es állt a telephelyein, ezeket az idei év végéig átadná a gyártó, a 2024-ben elkészülő példányok mellett.
A készleten lévő 737-esek jelentős része kínai és indiai vevőkhöz tartozik, de közülük 25-nél javításokat kell végrehajtani a korábban felfedezett minőségi problémák miatt.
Mint megírtuk, tavaly tavasszal a típus törzsének és függőleges vezérsíkjának összeillesztésénél találtak nem megfelelő kötőelemeket, nyáron pedig a törzs hátsó nyomástartó válaszfalánál fedeztek fel a specifikációtól eltérő rögzítőfuratokat.
A félszáz átadásra váró Dreamlinernél pedig minden példányt javítania kell a gyártónak.
A vállalat bejelentette azt is, hogy a 737 MAX-hajtóművek jégtelenítő rendszerének áttervezése és módosítása akár 12 hónapot is igénybe vehet.
Mivel a gyártó visszavonta a MAX 7 tanúsításához emiatt korábban kért felmentést, ez és a legnagyobb befogadóképességű, 10-es változat forgalomba állítása is tovább csúszik, de a gyártó nem adott meg újabb céldátumokat ezek tanúsítására.
Eközben beperelték a vállalatot a saját részvényesei, akik szerint a vállalat a profitot a biztonság elé helyezte, és félrevezette őket a biztonságos repülőgépek gyártása iránti elkötelezettségéről.
A részvényesek szerint a gyártó nyilatkozatai hamisak és félrevezetőek voltak, mert eltitkolták az összeszerelősoron végzett minőségellenőrzés hiányosságait.
Ez a részvények árfolyamának felhajtását okozta, az Alaska Airlines balesete következtében a gyártó részvényei csaknem 19 százalékot veszítettek értékükből január 5 és 25 között.