Tíz egymást követő hónapban csökkent az áruszállítás teljesítménye a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint, ami a legutóbbi gazdasági válság óta példátlan.
A montreali székhelyű szervezet lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint augusztusban 3,9 százalékkal csökkent az áruszállítás volumene az egy évvel korábbihoz képest, ezzel augusztus lett a 10. hónap egyhuzamban, amikor csökkenést mértek, amire a 2008-as válság óta nem volt példa.
A helyzetet az IATA rendkívül aggasztónak nevezte, a visszaesés hátterében ugyanis főként az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi háború húzódik meg, emellett néhány más kulcsfontosságú piacon is nőtt a politikai feszültség, és csökkentek a gazdaság mutatószámai. A globális kereskedelem összességében 1 százalékkal alacsonyabb, mint tavaly ugyanilyenkor.
Tovább rontotta a helyzetet, hogy a feltörekvő országokban szigorodnak a kereskedelmi feltételek, amely visszaveti az áruszállítást, így ezeken a helyeken rendre alacsonyabb a teljesítményszint, mint a fejlett gazdaságokban.
A globális export volumene és a beszerzési indexek is folyamatosan csökkenő pályán mozognak, a jelentős kereskedő országok is visszaesésről számoltak be. Mindezek ellenére a légitársaságok 2 százalékkal növelték a kapacitásokat, így a piacon 16. hónapja nagyobb a kínálat, mint a kereslet, ezzel pedig nem csak a járatok kihasználtsága csökken, de egyre nagyobb nyomás helyeződik a jövedelmezőségre is.
Az adatok szerint az idei év nyolcadik hónapjában 2,7 százalékponttal 44,6 százalékra csökkent az átlagos töltöttség.
Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója aggasztónak nevezte a folyamatokat, és arra figyelmeztetett, hogy semmi jele a javulásnak. A szervezet adatai szerint augusztusban a forgalom legnagyobb részét kitevő Ázsia-Óceániában 5, Európában 3,3 százalékkal szállítottak kevesebb árut.