Átlagban jelentősen többet késnek a diszkont légitársaságok hosszútávú járatai a hagyományos légitársaságokhoz képest, ez pedig az utasok elégedettségére is jelentős hatással van.

Két hosszútávú diszkont járatokat üzemeltető cég, a norvég gyökerű, de az Egyesült Királyságban üzemelő Norwegian Air UK, és a maláj fapados holdinghoz tartozó Air Asia X is felkerült a legpontatlanabb cégek listájára 2018-ban. Mindkét légitársaság járatainak több mint harminc százaléka érkezett negyed óránál nagyobb késéssel a célállomására.

A menetrendspecialista OAG elemzése szerint a probléma összetett, az azonban tény, hogy ha ezt az üzleti modellt fenn akarják tartani a cégek, akkor javítani kell a pontosságukon.

A késések legfőbb oka a helyettesítőként beállítható ‘cseregépek’ általános hiánya, és a szoros menetrend.

Forrás: Norwegian

A Norwegian és az Air Asia X flottájának mérete lényegesen kisebb, mint amekkora géppark egy hagyományos versenytársnál ugyanennyi járat teljesítésére rendelkezésre áll.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ha egy járat a légitársaságon kívül álló, vagy technikai okok miatt késik, esetleg egy repülőgép teljesen kiesik a szolgálatból, az dominóhatást válthat ki és felborítja az egész napi menetrendet. Sőt egy hosszabb késésből adódó problémák még tovább gyűrűzhetnek.

A Norwegian esetében a helyzetet rontották a Boeing 787-esek Rolls-Royce Trent 1000 C típusú hajtóművével kapcsolatos problémák, amely miatt a flotta tagjai egymás után, hosszú időre kényszerültek földre.

A cégnek ezért például a Hi Fly Airbus A380-as óriásgépét is ki kellett bérelnie, hogy pótolja a kiesett kapacitást, míg a hagyományos légitársaságok többsége, például a legközelebbi konkurens British Airways önerőből is képesek voltak megoldani a pótlást.

A Norwegian szóvivője ugyanakkor a Bloombergnek adott nyilatkozatában kiemelte, rövid -és középtávú járataik, amelyek a cégcsoport fő profilját képezik, 75 százalékban tartják menetrendjüket.

Ezzel a norvég cég világ húsz legjobb fapados légitársasága között volt 2018-ban, míg az év főleg a racionalizálásról szólt a 2017-es milliárdos veszteséget követően.

Közben alig fél százalékkal teljesít jobban a norvégoknál Ázsia legnagyobb fapados holdingjának, az Air Asiának a hosszútávú útvonalhálózatát üzemeltető leánycége, az Air Asia X, a cég járatainak 37,7 százaléka érkezett meg tavaly késve.

Forrás: Airbus

A csoport vezetésénél már annyira betelt a pohár, hogy hetente tartanak kifejezetten a jelentősebb késések kivizsgálására irányuló értekezleteket, mert ezek az esetek az utasok elégedetlenkedése mellett az üzemelési költségeket is megnövelik.

Ázsiában azonban általános probléma a járatok késése, ezt jól mutatja, hogy a világ tíz legrosszabbul teljesítő cége közül hat – például a Shenzhen Airlines és a Cebu Pacific – e kontinensen üzemel.

Rossz teljesítményük részben a terület földrajzi sajátosságainak tudható be, a szélsőséges, egyes helyeken és időszakokban trópusi időjárás nem tartozik a légitársaságok számára ideális, pontosságot javító tényezők közé.

Emellett Ázsiában a repülőtéri infrastruktúra is sokkal rosszabb, kapacitáshiányos az európai és amerikai légikikötőkhöz képest, a terminálok és a kiszolgálóépületek nem tudtak lépést tartani az elmúlt években hirtelen bővülő utasforgalommal.

Érdekesség azonban, hogy a késési listát nem ázsiai, de még csak nem is fapados légitársaság vezeti.

A 42,6 százalékos arányával a TAP Portugal érdemelte ki a cseppet sem előkelő, 2018 legpontatlanabb légitársasága címet, a Business Insider listáján pedig a 13. legrosszabb légifuvarozó lett.

A portugál légitársaság közlése szerint központjukban, Lisszabonban az ázsiai bázisokhoz hasonlóan az infrastruktúra szűkösségével kénytelenek szembenézni, de dolgoznak a problémák megoldásán, tárgyalnak a helyi kormányzattal és a Vinci tulajdonában álló reptérüzemeltető céggel is.

Annak érdekében pedig, hogy az önhibából adódó késéseket és járattörléseket csökkentsék, három repülőgép állandóan tartalékban áll, hogy a meghibásodott példányok helyett bevethetők legyenek.

A személyi állományban is történtek változások, növelték a kabin- és hajózószemélyzet létszámát, a sztrájkok elkerülése érdekében pedig megállapodtak a szakszervezetekkel. Történtek még az utasok számára közvetlenül érzékelhető változások az üzemelésben is, a menetrend felülvizsgálata mellett be- és kiszállítási procedúráját is átdolgozta a portugál légitársaság.

Forrás: Airbus