A későn megszakított felszállás okozta a tavaly Afrikában szerencsétlenül járt An-74-es túlfutását a balesetvizsgálók jelentése szerint. A személyzet által elkövetett hibák mellett a repülőtér üzemeltetője sem tartott be minden előírást.

Az UR-CKC még „fénykorában” Ferihegyen (Fotó: AIRportal.hu)

Ahogy arról lapunk annak idején beszámolt, a repülőgép a São Tomé-i felszállás során szenvedett balesetet. A repülőgép ugyan javíthatatlan lett, de a személyzet hat tagja közül csak egyikük sérült meg, és ő sem súlyosan.

A CVK7087-es járat először az aktuális széladatok alapján (180 fok irányból 4 csomó erősségű) a 11-es futópályát kapta meg a felszálláshoz, de a személyzet kérésére végül a 29-es pályáról kezdhették meg a felszállást.

Már a nekifutás első szakaszában is több, nagytestű madarat láttak felszállni a futópályáról, ezek még nem okoztak gondot. Azonban 180 km/h elérése után újabb rajt láttak meg, ekkor a kapitány átvette a repülőgép irányítását, és a felszállás megszakítása mellett döntött.

Ekkor hallották meg a becsapódó madarak zaját, valamint ezzel egy időben a bal oldali hajtómű több hibajelzése is felvillant. A felszállást ténylegesen csak ekkor szakították meg, de a repülőgép már 220 km/h-ra gyorsult, amely 20km/h-val meghaladta a kiszámolt elhatározási sebességet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kapitány a V1 sebesség utáni megszakított felszállást úgy indokolta: a madarak jelenléte miatt félő volt, hogy mindkét hajtómű meghibásodik, ami a repülés ezen szakaszában nagyobb kockázattal járt volna.

A személyzet már nem tudta eléggé lelassítani a repülőgépet a futópálya végéig, így arról jobbra letérve a gép végül egy rézsű aljában állt meg. Ennek következtében a pilótafülke leszakadt a géptörzsről, a személyzet egyik tagja kisebb sérüléseket szenvedett.

Queda de avião na pista de aeroporto Internacional de São Tomé. N houve mortes apenas feridos ligeiros. Hoje

Közzétette: Vladimir Dias Paiva – 2017. július 29., szombat

A balesetvizsgálók elsődleges okként a túl későn megszakított felszállást jelölték meg, és szerintük a személyzet együttműködése sem volt megfelelő. A madárral történő ütközés még az elhatározási sebesség előtt történt, de a kapitány késlekedése és a megszakított felszállás során elkövetett hibák elkerülhetetlenné tették a gép túlfutását.

Ugyanakkor a szakértők a repülőtér üzemeltetőjének is megfogalmaztak ajánlásokat, mivel a felszállást megelőzően nem ellenőrizték a futópálya környékét madarak után kutatva, holott ez szerepel a repülőtér előírásai között. Így a repülőgép személyzetét sem tudták tájékoztatni az esetleges veszélyről, amely pedig a pilótákat váratlanul érte, hozzájárulva ahhoz, hogy nem megfelelően szakították meg a felszállást.

Így néz ki most a repülőgép