A téli menetrend végével indult útjára a KLM utolsó olyan kereskedelmi utasszállító járata, amelyet Boeing 747-essel teljesített: a típustól negyvenkilenc év után, a tervezettnél egy évvel hamarabb elbúcsúzik a légitársaság.
A holland nemzeti légitársaság megmaradt utasszállító Jumbóinak kivonását az elmúlt években többször átütemezték, mire megszületett a sokáig véglegesnek mondott forgatókönyv.
E szerint az utolsó utasszállító példányokat 2021 januárjában akarták nyugdíjba küldeni, ez lett volna az ötvenedik évfordulója annak, hogy a KLM forgalomba állította a típust.
De a tervet felülírta a koronavírus-járvány, a Jumbók kapacitására már az idei nyáron sem lesz szüksége a cégnek, így a 2019/2020-as téli menetrend végére időzítették a kivonást.
Az utolsó járatpárt a PH-BFT lajstromjelű példány teljesítette, a repülőgép 2020. március 28-án indult el Amszterdamból Mexikóvárosba, és vasárnap délután KL 686 járatszámmal tér vissza a holland városba.
A holland Királyi Csendőrség az érkezést megelőző nap nyomatékosan felhívta a repülésrajongók és a fotósok figyelmét arra, hogy ne menjenek ki a reptér mellé megnézni a gép leszállását, elkerülendő a tömeget, amely segíti a koronavírus terjedését. Helyi lapok szerint a fotósokat a hatóságok elzavarják, de akár 400 euró bírságot is kilátásba helyeztek a renitenseknek.
Érdekesség, hogy az utolsó járatot teljesítő, közel huszonhárom éves gép nem a legtöbb légitársaság által használt standard utasszállító változat, hanem a 747-400M típusjelű, úgynevezett kombi, amelynek egyik utolsó üzemeltetője volt a holland királyi légitársaság.
A többfunkciós Jumbo Jet
A Boeing 747-400 Combi speciálisan kialakított, fő fedélzetén, az utaskabin mögött tehertérrel ellátott repülőgép, az áru rakodása egy hátsó nagyméretű tehertér-ajtóval oldható meg.
Ilyet először 1983-ban állított forgalomba a cég, ez az akkor modernnek számító -300M változat volt. Alig hat évvel később, 1989-ben érkezett meg a máig használt -400M széria első példánya.
A légitársaság és az idén ötven éve szolgálatba állt, korszakalkotó típus kapcsolata ennél messzebbre, egészen 1971-ig nyúlik vissza, amikor megérkezett a legelső példánya.
Ez egy -200-as változatú volt: e széria az eredeti -100-ashoz képest erősebb hajtóművekkel, megnövelt felszállótömeggel, és ami a leginkább lényeges, nagyobb hatótávolsággal rendelkezett. A KLM-nek pedig pont erre volt szüksége, a 747-esek a hosszútávú járathálózat gerincét alkották évtizedekig.
Sorsukat négy hajtóművük pecsételte meg, a modernebb, takarékosabb kéthajtóműves szélestörzsű típusokkal kevés kompromisszummal kiváltható, emiatt a légitársaságok sorra vonják ki megmaradt utasszállító példányaikat. Bár utolsók között, de így tesz a KLM is, amelynek flottájában az újonnan érkező Boeing 787-esekkel és 777-300-asokkal helyettesítik a Jumbokat.
A teljes kivonásra azonban még egy ideig várni kell: a KLM festésében marad három teherszállító 747-400F, amelyeket a Martinair áruszállító leányvállalat üzemeltet. Ezeken kívül a királyi légitársaság utasszállító Jumbói közül egy példány még épségben megtalálható, a Corendon állította ki a Schiphol-repülőtér közelében működő szállodája előtt.
A típus másik jelentős európai üzemeltetője, a British Airways az eredeti tervei szerint 2023-ig tartja aktív szolgálatban a 747-eseit. És bár a koronavírus-járvány miatt a Jumbóit ideiglenesen leállította a brit légitársaság, egyelőre nem közölt olyan döntést, miszerint a teljes kivonást előrehozták volna.
Leállította 747-eseit a Qantas is
A holland légitársasághoz hasonlóan az ausztrál Qantas is a 2020-as nyári menetrend kezdetével leállította még meglévő Boeing 747-400ER repülőgépeit. Az egyik példány március 26-án a leszállás előtt egy alacsony áthúzással búcsúzott Sydney felett.
A Qantas elhalasztotta az ultrahosszú – Ausztrália keleti partja és Európa, valamint USA – járatairól szóló döntést is. A Project Sunrise kezdeményezés megvalósításáról csak 2020 negyedik negyedévében születhet döntés.