Újabb ötletet dobott be Tim Clark, a szerkezeti tömeg csökkentése érdekében kamerákkal és virtuális ablakokkal felszerelt, tehát valódi kilátás nélküli “új A380-as” gépet kívánna.

Az iparági veterán egy amerikai rendezvényen beszélt a Flightglobalnak ismét arról, hogy milyen módon lehetne valamiféle új generációs óriás-Airbust megvalósítania a gyártónak.

Miután augusztusban megint felvetette, hogy nagyobb arányban alkalmazott kompozitokkal, új hajtóművekkel és egyéb módosításokkal fel kellene éleszteni az A380-ast, most arról beszélt, hogy az ablakok elhagyásával jelentősen csökkenteni lehetne egy leendő új változat szerkezeti tömegét.

Forrás: Emirates

Ezeket szerinte ki lehetne váltani kamerákkal és képernyőkkel, amelyekkel a külvilágot vagy akármi mást is megjeleníthetnének az utasoknak.

Hasonló kezdeményezéssel, kisebb léptékben, egyébként az Emirates felújított fedélzetű 777-eseinek első osztályán már találkozhatnak az utasok, a középső fülkékben virtuális ablakokat helyeztek el.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Már létező virtuális ablak a cég első osztályán (Forrás: Emirates)

Tim Clark szerint azért lenne szükség óriásgépekre közép- és hosszútávon is, mert a légiközlekedés folyamatosan fejlődik.

A szakember úgy fogalmazott: a nagy négyhajtóművesek gyártásának befejezése után rendelkezésre álló kéthajtóműves szélestörzsűeknek, mint az új generációs Boeing 777X vagy Airbus A350, nem elég a kapacitása a szűkös repterek és résidők miatt.

Meglátása alapján a következő években nemhogy az általános becslésben szereplő 3 százalék körüli, hanem inkább 4, 5 vagy akár 6 százalékos bővülés várható, és ezt a jelenleg gyártásban lévő típusokkal nehéz lesz kiszolgálni.

Arra figyelmeztetett: ha az iparág nem reagál erre a problémára, akkor a tömegutaztatással járó összes előny, ami a 747-esekkel annak idején elérhetővé vált, el fog tűnni.

A szerk.: Az ötlettel kapcsolatban felmerülhet kérdésként, hogy a különféle repülésbiztonsági és hatósági előírások miatt megvalósítható-e egy teljes mértékben ablak nélküli utasszállító típus. Hiszen például le- és felszálláskor azért kell az árnyékolókat felhúzni, hogy egy esetleges baleset esetén az utasok látását ne érje váratlanul a kinti fény, illetve a személyzetnek is ki kell látnia a gép környezetére, mert ettől függően lehet eldönteni, hogy melyik vészkijáratok használata biztonságos.