Az Airbus A321neo extra nagy hatótávú változatának üzemanyag-rendszerével kapcsolatos aggályokra figyelmeztette az EU légügyi hatóságát a Boeing.

Az eladási számok alapján az egyik legsikeresebb, nagy hatótávú, keskenytörzsű Airbus-típus ügyében adott hangot félelmeinek a Boeing az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséghez (EASA) benyújtott beadványában a Reuters értesülései szerint.

A Boeing úgy véli, hogy az A321XLR hatótávolságát lehetővé tevő, a törzs hátsó részében elhelyezett kiegészítő üzemanyag-tartály növelheti a kockázatokat egy esetleges tűz esetén, az Airbus tervezett megoldása potenciális veszélyforrás lehet.

Az A321neo nagy hatótávú változataiban a standard, a szárnyakban és a törzs középső, szárnyak közötti részében lévő tartályok mellett a raktérben is elhelyeztek kiegészítő üzemanyag-tárolókat.

Az első ilyen típusverzió, az A321LR után a még nagyobb kapacitás érdekében az A321XLR-ben ezeket a korábban már alkalmazott kiegészítő tartályokhoz képest újratervezte a gyártó, az új, fix berendezés formája teljesen kitölti és követi a neki helyet adó törzsrész formáját.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Airbus

A Boeing szerint a törzsbe integrált tartály sokkal inkább kitett egy külső tűznek, ha a védelme nem elégséges. Az amerikai cég szerint egy esetleges futópálya-elhagyásos vagy a futóművek hibás működése miatt bekövetkezett baleset esetén nem lenne elegendő idő a fedélzet kiürítésére – idézte fel a Reuters cikke a Flightglobal szaklap értesülését.

Egyébként EASA figyelme már januárban ráirányult a kiegészítő üzemanyagtartály terveire, az európai hatóság jelezte, hogy az utasok biztonsága érdekében speciális feltételeket írhat elő a részegység engedélyezésénél.

Az Airbus szóvivője annyit reagált az ügyre, hogy egy új repülőgéptípus fejlesztésénél megszokott a nyilvános konzultáció, és az engedélyezés során az összes ilyen felmerülő kérdést kezelik a hatóságokkal együttműködve.

Forrás: Airbus

Az Airbus amerikai riválisának lépése nem precedens nélküli a légiközlekedés globális rendszerében, az ilyen jelzések az iparággal szembeni közbizalom megtartását, és a repülésbiztonság magas szintjének fenntartását szolgálják.

Ugyanakkor a Boeing aggodalma abból a szempontból pikáns, hogy gyártmánya, a 737 MAX két, részben tervezési hibák miatt bekövetkezett katasztrófáját követően éppen az elmúlt hónapokban oldották fel számos országban a típus csaknem két éves repülési tilalmát.

Mint ismert, az Airbus az A321LR és XLR változataival jelentősen növelte piacrészét a Boeinggel szemben a keskenytörzsű repülőgépek, valamint a nagy hatótávú, de kisebb befogadóképességű közepes típusok szegmensében.

Az amerikai gyártónak pedig egyelőre nincs valódi válasza az A321XLR-re, a 737 MAX 10 képességei elmaradnak az európai riválissal szemben, egy új közepes típus tervezése pedig sok időt és hatalmas befektetést igényel.