Masszív Airbus-rendeléssel vesz revansot a Boeingen a Delta Air Lines a regionális gépek 300 százalékos büntetővámja miatt.
A Boeing otthonául szolgáló Seattle egyik lapja, a Seattle Times számolt be arról, hogy nevük elhallgatását kérő források arról tájékoztatták őket, hogy a Delta a csütörtöki igazgatósági jóváhagyás után százdarabos Airbus A321neo rendelést jelent be.
A megrendelés piaci értéke listaáron számolva 13 milliárd dollár, és a Boeing MAX 10-es helyett választhatja a Delta az európai gyártó termékét.
Később a légitársaság hivatalos közleményben erősítette meg a hírt.
Az üzlet 100 darab A321neo kötelező érvényű megrendeléséről szól, és a légitársaság még további 100 darab A321neo vásárlására kötött opciót.
A Delta a Pratt & Whitney hajtóműveit választotta az A321neóihoz, melyek háromosztályos elrendezésben 197 utas szállítására lesznek képesek. A repülőgépeken húsz prémium osztályú utas foglalhat helyet, harmincan prémium economy osztályon utazhatnak (Delta Comfort+), 147 turista osztályú utas mellett.
A repülőgépek új generációs fedélzeti szórakoztatórendszerrel, 2Ku típusú, műholdas technológián alapuló vezeték nélküli internet eléréssel és minden ülésben hálózati csatlakozóval lesznek felszerelve.
A megrendelésből 2020 elején veszi át az első példányt a légitársaság, a továbbiak pedig 2023-ig állnak forgalomba az amerikai cég flottájában.
Nem ez az első eset, hogy az atlantai székhelyű társaság nem Boeinget vásárol, 860 gépes flottájukban kétszáz darab Airbus van. Legutóbb például A350-eseket vettek Toulouse-ból 14 milliárd dollárért, az elsők már szolgálatba is álltak. Ennek az üzletnek azonban semmi köze ehhez.
A Delta ezzel a megrendléssel gyakorlatilag a „középső ujját mutatta” a Boeingnek, miután a gyártó simán elintézte az Egyesült Államok döntéshozóinál, hogy 300 százalékos plusz adót vessenek ki a Bombardier CSeries-ekre, amelyekből 75-öt rendelt az atlantai légitársaság.
Az A321neókkal a Delta a már kiöregedő McDonell Douglas MD-90-eseket és 757-eseket akarja leváltani, előbbi típusból még ma is 62, utóbbiból 16 szolgál a flottában. Ezeknek is köszönhetően a nagy amerikai légitársaságok között a Delta flottájának átlagéletkora a legmagasabb: 17 év. Az American Airlines 10, a United 14 éves flottával repül.
Mint ismeretes, a Boeing azért jelentette fel az amerikai hatóságoknál a Bombardiert, mert a kanadaiak szerinte dömpingáron kínálják a CSeries-eket. Azt állították, hogy a Bombardier gyakorlatilag bekerülési költségen adja el a gépeket és ezt azért teheti meg, mert a kanadai állam tiltott állami támogatásban részesíti a gyárat. Az illetékes minisztérium elfogadta az érvelést és 300 százalékos büntetővámot szabott ki. Ezt a Bombardier úgy próbálja kikerülni, hogy a program irányítását átadta az Airbusnak, a gépeket pedig az ő amerikai gyáraiban szerelik majd össze.