Alapjaiban kell újraterveznie a Boeingnek a 737 MAX-ok repülésirányító szoftverét a júniusban feltárt újabb hiba kiküszöbölése érdekében, hogy mindkét számítógépről kapjon adatokat a jelenlegi egyetlen helyett.

Terjedelmes cikkben számol be a The Seattle Times arról, mi áll az FAA tesztpilótái által júniusban felfedezett, a Boeing 737 MAX repülésvezérlő számítógépének mikropocesszoránál tapasztalt újabb (nem az MCAS rendszerrel összefüggő) hiba hátterében.

Ezen újabb esetben a szimulátoros tesztelésnél három pilótából csak kettő tudta megmenteni a repülőgépet. Kiderült, hogy a hiba miatt a vízszintes vezérsík kitérítésének (trim) alaphelyzetbe történő visszaállítása több időt vett igénybe az elvártnál.

A The Seattle Times szerint az automata repülésirányító szoftvert úgy kell átterveznie a gyártónak, hogy egyszerre mindkét repülésvezérlő számítógéptől kapjon adatokat a jelenlegi egy adatforrás helyett.

Bár ez egyszerűnek hangzik, nagy változtatást jelent, mert a 737-es felépítése évtizedek óta olyan, hogy egy járat teljesítése közben az automata rendszerek csak egy számítógépből kapnak adatokat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Peter Lemme, a Boeing egykori mérnöke a Seattle Times-nak azt mondta, a javasolt változtatás nem csak a mikroprocesszor hibáját küszöböli ki, de az átesésgátló rendszert – amelynek hibája valószínűleg a Lion Air és az Ethiopian gépének lezuhanásának egyik oka – szintén sokkal stabilabbá és biztonságosabbá teszi.

A szakértő szerint a Boeing által javasolt megoldás hatalmas munka, és radikális változtatást jelent a gép rendszereiben, de ez a helyes irány.

A Boeing reményei szerint a változtatásokkal időben végeznek, és októberre a MAX-ok ismét kereskedelmi forgalomba állhatnak. Már csak azért is, mert egy jövő évre csúszó engedélykiadás akár a teljes MAX-gyártás időszakos leállításával is járhat. Ez pedig a gyár tízezer dolgozója és a beszállítói lánc számára is komoly következményekkel járna, magáról a Boeingről nem is beszélve.

Az ügyet jól ismerő forrás szerint a gyártó szeptember második felében készülhet el a módosítással és ezzel párhuzamosan folyamatosan zajlik a korábban beterjesztett javítások tesztelése és jóváhagyása.