Újabb potenciális kockázatot tárt fel az FAA a 737 MAX típussal kapcsolatban, amelyet a Boeingnek ki kell vizsgálnia és javítania kell, mielőtt a típus globális repülési tilalmát feloldanák – közölte a Reuters-szel az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal.

Forrás: LOT

A hírügynökség több forrásra hivatkozva azt írta, hogy az FAA a Boeing 737 MAX szoftverének múlt héten elvégzett szimulátoros tesztjei során bukkant rá egy újabb rendellenességre, amely lehetséges kockázatot jelent.

Ez a Boeingnek el kell hárítania mielőtt a típus újbóli forgalomba állításának engedélyezése folytatódna.

A Reuters információi szerint az FAA egyik tesztpilótája olyan eseményeket tesztelt a szimulátorban, amikor az MCAS átesésvédelmi rendszernek működésbe kell lépnie, azonban az egyik ilyen esetnél a vízszintes vezérsík kitérítésének (trim) alaphelyzetbe történő visszaállítása több időt vett igénybe az elvártnál. A probléma arra vezethető vissza, hogy a repülésvezérlő számítógép hogyan dolgozza fel az adatokat – a Flightglobal információi szerint.

Emiatt a Boeing biztosan nem hajthatja végre a hatósági berepülést július 8 előtt, amely után az FAA még két vagy három hétig vizsgálja majd az eredményeket, mielőtt feloldaná a típus globális repülési tilalmát. Múlt hónapban az FAA még azzal számolt, hogy mindez júniusban megtörténhet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Reuters információi szerint egyelőre nem tisztázott, hogy a problémát tudja-e szoftveresen kezelni a Boeing, de nagyon valószínű, hogy igen. Amennyiben ez nem így lenne és csak hardvercserével lehet elhárítani a kockázatot, az további késéseket okozhat a típus újbóli forgalomba állításánál.

A Boeing az üggyel kapcsolatban rövid közleményt adott ki csütörtökön hajnalban, ebben megerősítik, hogy az FAA a szoftverfrissítés szimulátoros tesztjei során egy újabb problémát azonosított, amelyet a gyártónak szoftver módosítása során ki kel küszöbölni. A Boeing egyetértett az FAA döntésével és dolgozik a kért módosításokon.

Az újabb szoftvermódosítás csökkenti a pilóták munkaterhelését olyan esetekben amikor a vízszintes vezérsík nem szándékolt módon tér ki – írták közleményükben.

A Boeing nem nyújtja be a 737 MAX módosított szoftverét újbóli hatósági tanúsításra, amíg az minden követelménynek meg nem felel, hogy a típus biztonságosan visszaálljon a kereskedelmi forgalomba.

Bár Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója korábban még abban reménykedett, hogy a nyár végével a típus visszaállhat a forgalomba, az ATW Online pénteken a Boeingre hivatkozva azt írta, a gyártó szeptemberben adja be az FAA-nak a végleges dokumentációt. Ennek megfelelően több amerikai MAX-üzemeltető is azzal kalkulál, hogy még hosszabb ideig nem fogja tudni használni a gépeket, így októberig ki is vették őket a menetrendből.

Forrás: Boeing