Sorra jelentik be a légitársaságok, hogy mekkora veszteséggel zárták az előző évet, az IATA ezért újabb állami támogatást kezdeményez számukra. Több cég azonban inkább a befektetőkhöz, bankokhoz fordult anyagi segítségért.

Legutóbb a brazil Gol figyelmeztetett arra, hogy bár 2020 utolsó negyedévében nyereséget termelt, a teljes éves veszteség 1 milliárd USA-dollár volt, és 2021 első felében fele annyi bevétele lesz, mint korábban becsülték.

A nagy európai légitársaságok mind milliárdos veszteségről számoltak be korábban, de azt egyelőre senki nem helyezte kilátásba, hogy újabb állami támogatást kérjen.

Fotó: Budapest Airport/Baranyi Róbert

Ennek ellenére a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elnök-vezérigazgatója újabb mentőcsomagokat szeretne kilobbizni a társaságoknak. Alexandre de Juniac, a szervezet leköszönő elnöke utolsó sajtótájékoztatóján a héten azt mondta, javasolja a kormányoknak, hogy fontolják meg az ismételt anyagi segítséget.

Ezt egyébként többen meg is tették, az állami Saudiát például a Reuters szerint 3 milliárd USA-dollárral tömi ki az állam, hogy legyen miből finanszírozni a repülőgépek beszerzését. Minapi hír, hogy az El Al is kap még 210 millió dollárt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Eddig az államok világszerte összesen több mint 220 milliárd dollár értékben támogatták a légitársaságokat.

Az IATA szerint ez a folyamat nagyjából 5 évvel tolta el a konszolidáció folyamatát Európában.

Többen azonban más utat választottak, és a tőkepiachoz fordultak. Hogy az állami mentőöv szükséges rossz, azt Carsten Spohr Lufthansa-vezér korábbi nyilatkozata is sejteti. Ebben arról beszélt, hogy a lehető leghamarabb szeretnének megszabadulni a kormányzati segítségtől, amelyért cserébe tulajdonrészt is kapott Németország a cégben.

Fotó: Hong Kong International Airport

Az International Airlines Group is a különutasok között van, a társaság 1,2 milliárd dollár friss tőkére tett szert kötvénykibocsátás formájában. Taglégitársasága, a British Airways a Reuters friss híre szerint már azt is fontolóra vette, hogy

eladja Heathrow-n lévő, 1998-ban épített irodaházát, mert az otthoni munkavégzés tartós lesz a cégnél, és kisebb épületben is elférnek.

Az American Airlines szintén kötvénykibocsátással akar 10 milliárd dollár értékben készpénzhez jutni, a Virgin Atlantic és az amerikai Sun Country is nagyjából 200 milliós forrásra számít ilyenből. A vietnami startup cég, a Bamboo 2,7 milliárd dollárt remél a cég papírjainak tőzsdei bevezetésétől.