Megkapta az első polgári használatra készült Mi-38 helikoptert a megrendelője, a típus az orosz helikoptergyártás új büszkesége, tavaly az ország fegyveres alakulatainál is rendszerbe állt.
Az első civil szériapéldányt a Rosztech állami holding részeként működő gyártó kazanyi üzemében szerelték össze. Az egyik legrégibb ügyfél, a Gazprombank pénzintézet lízingcége vehette át, amely az üzemeltetéssel kapcsolatos technikai feladatok ellátására a gyártó egyik leányvállalatát, a Russian Helicopter Systems-t bízta meg – olvasható a közleményben.
Anatolij Szergyukov, a holding légiipari divíziójának vezetője kiemelte, a Mi-38-as első sorban a világ legnagyobb helikoptereként számon tartott Mi-26-asok és a Mi-8 közepes helikopterek közötti űrt hivatott betölteni – bár sokan utóbbi, a szovjet érában készült típus utódjaként emlegetik.
Az első polgári példányt VIP konfigurációban, luxus kabinbelsővel adták át, korábban demonstrációs céllal Oroszország vezetői, és néhány potenciális vevő képviselői is ezt a helikoptert próbálhatták ki. A Mi-38 ennél jóval többre képes: konfigurálható akár teherszállításra, kutatás-mentési és betegszállítási feladatokra, valamint tengeri olajfúrótornyok személyzetének szállítására is – tette hozzá Szergyukov.
Emiatt a Közel-Kelet és Délnyugat-Ázsia „baráti országaiból” 2030-ig száz példányra teszi a várható igényt a gyártó, kormányzati és civil vásárlóktól vegyesen.
Ha a polgári változatra egyelőre nincs is külföldi vevő, a kifejezetten katonai felhasználásra készült Mi-38T-re már biztosan van: kormányzati jóváhagyással január végén írták alá az erről szóló szerződést, de a vevő kilétét nem hozták nyilvánosságra.
A gyártó szerint az új generációs forgószárnyas még nyugati szemmel nézve is kedvező áron, a vetélytárs típusokhoz hasonló képességekkel kerül piacra.
A pilótafülkében a hagyományos analóg műszerek helyét öt LCD kijelző vette át, míg az új, kedvező fogyasztású Klimov TV-3000 gázturbinákkal – a más helikopterekben széles körben alkalmazott TV7-117-es továbbfejlesztett változata -, kiegészítő üzemanyagtartályokkal 1200 kilométer a maximális hatótávolság.
A fedélzeten lévő maximum negyven utas vagy öt tonnányi rakomány biztonságát a hat lapátos főrotorba épített jégtelenítő rendszer, valamint a fejlett fedélzeti automatika garantálja, utóbbi az elődtípusokhoz képest csökkenti a pilóták munkaterhelését is.
Érdekesség, hogy a Mi-38-ast a Russian Helicopters száz százalékban hazai tervezésű és gyártású alkatrészekből, külföldi közreműködés nélkül hozta létre és indította be a sorozatgyártását, mint a nagy múltú, Magyarországon is immáron ötvenegy éve jelen lévő Mi-8/17-es szállítóhelikopter utódtípusát.
A fejlesztés ugyanakkor korántsem volt zökkenőmentes, az első prototípus 2003-ban emelkedett a levegőbe, a civil tesztflotta viszont csak 2014-ben vált teljessé. Ezután még újabb négy évet kellett várni a katonai Mi-38T változat első repülésére, bár ennek tesztelése már vitathatatlanul könnyebbnek bizonyult.