A Wizz Air a szombat reggel Frankfurtból Budapestre induló A321-esének műszaki hibája után kisebb, A320-as típusú cseregépet küldött. Így a járatra végül sok utas nem fért föl egyesek beszámolói szerint, ráadásul elmaradt a megfelelő ellátásuk és tájékoztatásuk is, bár a jogszabályok szerint járt volna.

Ezúttal nem csomagok, hanem emberek maradtak le a Wizz Air egyik járatáról, a szombat reggel Frankfurtból Budapestre tartó gépről.

Az Indexnek beszámoló utasok elmondták, hogy a meghibásodott A321-es helyettesítésére egy A320-ast küldött a cég (az adatbázisok szerint a HA-LWJ lajstromjelűt), ezért sokan – a közlés alapján mintegy ötvenen – értelemszerűen nem fértek fel rá (előbbi 230, utóbbi 180 üléssel rendelkezik).

A lapnak nyilatkozók szerint egy hevenyészett „Wizz Air-pult” mögött tanácstalan reptéri alkalmazott volt csak, a légitársaság emelt díjas ügyfélszolgálata pedig nem tudott mit mondani arról, hogy pontosan ki érkezik oda és mikor.

A beszámolók szerint aztán egy illetékesnél „fel lehetett iratkozni szállásra”, ám ételt-italt (vagy erre szóló kupont) nem kaptak a több órás várakozás során. Ezek után sokan elmentek a frankfurti reptérről, mivel a légitársaság részéről vagy képviseletében senki nem adott megfelelő felvilágosítást a lehetőségekről. Volt, aki másik német városba indult, hogy onnan – külön megvett repülőjeggyel – Budapestre utazzon.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Noha a vonatkozó jogszabályok (és a Wizz Air saját fuvarozási feltételei) alapján ellátásra, illetve átfoglalásra, az új járat távolabbi időpontja esetén szállásra is jogosultak az uniós utasok, a beszámolókból kirajzolodó kép szerint elégtelen volt az információáramlás a frankfurti állomáshely, a légitársaság központja és az utasok háromszögében.

A légitársaság közleménye a műszaki hibát emlegeti, valamint hogy csúcsidőszakban előfordulhat ilyesmi, ám az ügyfelek tájékoztatásáról és ellátásáról nem tesz említést.

Cserébe felidézi, hogy milyen modern a Wizz Air flottája, és hogy a repülőgép-gyártók nem képesek időben átadni az újabb és újabb példányokat. Ezért persze a légitársaság vaskos kötbért kap a gyártótól, de erre a közlemény már nem tér ki.

A Miniszterelnökség Gulyás Gergely tárcavezető és Tuzson Bence államtitkár által jegyzett és az MTI-hez eljuttatott közleményben reagált az esetre.

„Elfogadhatatlan a Wizz Air légitársaság szombat reggeli Frankfurt-Budapest járatának utasaival szemben tanúsított bánásmód, különösen az állítólagos technikai meghibásodás folytán előállt helyzet légitársaság általi kezelése, az utasok megfelelő tájékoztatásának és alternatív lehetőségek felajánlásának elmulasztása” – olvasható a minisztérium közleményében.

Átfoglalás, ellátás, szállás, transzfer és 250 eurós kártérítés is jár a Frankfurtban hagyott utasoknak

Ez az eset az utason kívül álló okok miatti visszautasított beszállás (beszállítás megtagadása) elnevezésű helyzet, amelyről szintén rendelkezik a sokat emlegetett, 261-es uniós rendelet. Az AIRportal.hu-n is olvasható ismertető szerint kártérítésre (ennél a járatnál 250 euró) jogosultak az utasok.

Emellett az uniós tájékoztató portál alapján három lehetőség közül választhatnak egyet: jegyár-visszatérítés, átfoglalás egy közeli időpontra, illetve amennyiben későbbi járatot kapnak, akkor ellátásra és szállásra, valamint ehhez kapcsolódó további juttatásokra jogosultak.

A rendelkezés szerint a légitársaságnak meg kell adnia minden segítséget és ellátást a várakozás alatt – mindezt persze az utasok csak akkor tudják igénybe venni, ha elérhető a reptéren egy illetékes személy, Frankfurtban pedig úgy tűnik, nem így történt.

Az uniós rendelkezés egyébként arról is szól, hogy mit lehet tenni, ha a légitársaság nem tesz eleget a kötelezettségeinek: kiegészítő visszatérítést lehet igényelni. Mint felhívják rá a figyelmet, ha semmilyen segítséget nem kap az ember, akkor az étel-ital stb. számlákat érdemes eltenni, mert a légitársaság köteles megtéríteni az utas „szükséges, észszerű és helyénvaló” költségeit.

Ezt és a 250 eurós kártérítést is írásban, az uniós rendelethez csatolt formanyomtatványon lehet és kell igényelnie az érintett utasoknak. Az igényléshez nem szükséges, hogy a visszautasított beszállásról igazolásuk legyen a légitársaságtól vagy a földi kiszolgálótól, mert a légitársaság rendszereiben minden szükséges adat rendelkezésre áll, és az uniós rendelet sem írja elő ezt.

Frissítés (05.26): Vasárnap jelentkezett egy névtelenséget kérő olvasónk, akinek az elmondása alapján rálátása van a frankfurti reptér folyamataira. Állítása szerint a Wizz Airnek dolgozó, a jegyekért, átfoglalásokért felelős földi kiszolgáló cég kicsi, emberhiánnyal küzd a kevés fizetés és osztott műszakok miatt, nincs elég tapasztalata. A légitársaság pedig nem lát rá a problémákra, ezt pedig a vállalkozás ki is használja. Portálunk megjegyezné, hogy ettől függetlenül a Wizz imázsát rontja a helyzet, így különös, hogy ha mindez igaz, akkor miért nem ellenőrzi (jobban) a földi partnereit.

Ismert, a tavaly nyári Wizz Air- és Ryanair-ügyek után a Fővárosi Kormányhivatal mindkét céget megbírságolta, a fapadosok csomagokat hagytak nyaralóhelyeken, majd az idén januárban a Wizz ismét reflektorfénybe került egy hasonló ügy miatt.

Ezek a „poggyászlehagyós” esetek röviden összefoglalva azért fordulnak elő, mert a repülőgépeik olyan, a gyárilag elérhetőnél kisebb maximális felszállótömegre vannak bejegyezve – vélhetően gazdasági okokból, például így a reptéri díjak kisebbek -, amely miatt a meleg időben a szükséges üzemanyag-mennyiséget és az összes terhet nem képes a gép egyszerre elvinni, tehát választania kellett a cégeknek.