Az indiai Tata-csoport átvette az évek óta a csőd szélén táncoló, az adófizetők pénzéből életben tartott Air Indiát, amely így több sikertelen privatizációs kísérletet követően, közel 70 év után visszakerült egykori alapítójához.
Az ország kormánya még októberben döntött arról, hogy India egyik legnagyobb vállalatbirodalmának, a Tata Sonsnak adja el a nemzeti légitársaságot.
Az új tulajdonos 2,4 milliárd USA-dollárért kapta meg a cég teljes irányítását, de ebből több mint 2 milliárd dollárt az adósságállomány átvállalása tesz ki, az állam csak 360 millió dollárt kap a részvényekért a Reuters jelentése szerint.
Az üzletben három különálló cég, az Air India légitársaság, annak diszkont leányvállalata, az Air India Express, valamint a földi kiszolgálással és légiáru-kezeléssel foglalkozó AI SATS kerül át az új tulajdonoshoz.
Az Air Indiával együtt a Tata-csoporté lesz számos értékes, egyebek mellett amerikai és európai repülési jog: összesen 4400 belföldi, 1800 nemzetközi, valamint 900 más kontinensen lévő repülőtéri résidő. Emellett 120 repülőgépről és 8000 dolgozóról kell majd gondoskodni, a megállapodás részeként a munkavállalókat egy éven keresztül nem bocsáthatják el.
A légitársaság pénzügyi szempontból jelentős átszervezésre szorul, ezzel párhuzamosan szolgáltatási színvonalán és a 2000-es évek elejétől folyamatosan romló hírnevén is sokat kellene javítania.
A Tata-csoport jelenleg két légitársaságot birtokol, a Singapore Airlines együttműködésével, vegyesvállalati formában működtetett Vistara 51 százalékát, valamint az Air Asia India csaknem 84 százalékát.
Az Air Indiát 1932-ben hozták létre Tata Airlines néven, majd 1953-ban államosították, 2022. január 27-én lezárt privatizációjával így visszakerült az eredeti tulajdonoshoz.