Vizsgálja az Airbus A321neo nagy hatótávolságú változatának, az A312LR-nek a forgalomba állítási lehetőségeit a United Airlines. Az amerikai óriásnál a Boeing 757-200-asokat váltaná az európai típus.

A légitársaság a nagy-britanniai székhelyű légiipari tanácsadással foglalkozó IBA Group segítségével vizsgálta meg az A321LR-t, mint a kiöregedő 757-esek váltótípusát.

Végletekig gyúrt A321neo léphet a 757-esek helyére? (Fotó: Airbus)

A cég 178 utasra székezve állítaná forgalomba az európai gyártó nagy hatótávolságú keskenytörzsújét, a fedélzeten 16 Polaris üzleti osztályú, 72 megnövelt lábteret és komfortot kínáló Economy Plus, valamint 90 normál turista osztályú szék kapna helyet.

Ez járatonként kilenc székes kapacitásnövekedést jelentene a jelenleg forgalomban álló 169 utasra székezett 757-200-asokhoz képest.

Emellett a Rolls-Royce RB211-esekhez képest jóval kedvezőbb fogyasztású,
az új generációs hajtóműveknek köszönhetően összesen akár 24%-kal csökkenhet az egy ülésre jutó költség.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az amerikai óriás a gépeket főleg transzatlanti, és kontinensen belüli, a nyugati valamint a keleti-part nagyvárosait összekötő közép-és hosszútávú útvonal hálózatán vetné be – írja az AIN Online.

A két cég összeolvadása előtt a Unitednek és a Continentalnak is voltak szép számmal Boeing 757-200-as repülőgépei. (Fotó: AIRportal.hu)

A321XLR vagy Boeing „797” is szóba jöhet

Mint arról beszámoltunk, az Air Transat, mint az A321LR egyik leendő üzemeltetője nemrégiben olyan jelzést kapott az európai gyártótól, hogy 2023-ban akár már forgalomba is állhat a típus továbbfejlesztett, XLR munkanéven lebegtetett variánsa.

Az új generációs A321-es tovább gyúrásával Airbus a legnagyobb keskenytörzsűek és legkisebb szélestörzsűek közötti piaci szegmensben szeretne minél nagyobb részesedést szerezni. A szegmensbe eső útvonalakon korábban a légitársaságok előszeretettel használták a mára kiöregedő és már nem gazdaságos, nagy egy székre eső üzemanyag fogyasztású Boeing 757-es és 767-es típusokat.

Koncepciós rajz a 797-esről (Grafika: Boeing)

Toulouseban egyes hírek szerint szóba kerül a legnagyobb A320-családtag törzsének további nyújtása, amihez vélhetően új tervezésű kompozit szárny is dukálna.

Ezzel a hosszú Boeing 757-esekhez igen közel álló gépet lehetne létre hozni, új generációs kiadásban, lényegesen gazdaságosabb üzemeltethetőséggel.

A Boeing ezzel szemben klasszikus értelemben véve szélestörzsű, azaz kétfolyosos típusban gondolkodik, de egy még eddig nem látott ovális törzskialakítással. Ezzel azt érné eé a Boeing, hogy az új NMA-típus – vagyis a piac középső szegmensét megcélzó Boeing, melyet 797-esként is emlegetnek – rakterének kapacitása a 757-eséhez és keskenytörzsűekhez legyen hasonló.

Az amerikai gyártó célkitűzése szerint a 797-es tehát a két kategória közötti hibridként jönne létre, utastere a szélestörzsűek komfortját nyújtaná, a keskenytörzsűek költségszintje mellett.

A kisebb raktér a diszkont modellben működő légitársaságok igényeinek kedvezne, a távol-keleti feltörekvő légitársaságok, amelyek árut is szállítanának a típussal nem nagyon örülnek ennek a koncepciónak. Nem is csoda, hogy a Boeing egyelőre húzza-halasztja a típus hivatalos bejelentését. Az elemzők által idénre várt döntés és bejelentés – úgy tűnik – csak 2019-ben történhet meg.

Az A321XLR bejelentésével az Airbus várhatóan kivár a Boeing 797-es program indításáig, addig az európai gyártó élvezi kényelmes piaci helyzetét a szegmensben, vagy inkább annak alsó részében, amit az A321LR ki tud szolgálni.

Ha a Boeing jövőre bejelenti az új közepes típusát, az Airbusnak még akkor is rengeteg ideje marad a válaszra, mert az amerikaiak új típusa teljesen új fejlesztés lesz, így csak 2025-ben kerülhet majd kereskedelmi forgalomba a tervek szerint.

A döntéssel egyelőre a Boeing 757-200-asok tekintetében is kivár a United, de a típusból összesen flottájában lévő 77 gép váltásáról 10 éven belül biztosan gondoskodni kell.