Vizsgálja az Airbus A321neo nagy hatótávolságú változatának, az A312LR-nek a forgalomba állítási lehetőségeit a United Airlines. Az amerikai óriásnál a Boeing 757-200-asokat váltaná az európai típus.
A légitársaság a nagy-britanniai székhelyű légiipari tanácsadással foglalkozó IBA Group segítségével vizsgálta meg az A321LR-t, mint a kiöregedő 757-esek váltótípusát.
A cég 178 utasra székezve állítaná forgalomba az európai gyártó nagy hatótávolságú keskenytörzsújét, a fedélzeten 16 Polaris üzleti osztályú, 72 megnövelt lábteret és komfortot kínáló Economy Plus, valamint 90 normál turista osztályú szék kapna helyet.
Ez járatonként kilenc székes kapacitásnövekedést jelentene a jelenleg forgalomban álló 169 utasra székezett 757-200-asokhoz képest.
Emellett a Rolls-Royce RB211-esekhez képest jóval kedvezőbb fogyasztású,
az új generációs hajtóműveknek köszönhetően összesen akár 24%-kal csökkenhet az egy ülésre jutó költség.
Az amerikai óriás a gépeket főleg transzatlanti, és kontinensen belüli, a nyugati valamint a keleti-part nagyvárosait összekötő közép-és hosszútávú útvonal hálózatán vetné be – írja az AIN Online.
A321XLR vagy Boeing „797” is szóba jöhet
Mint arról beszámoltunk, az Air Transat, mint az A321LR egyik leendő üzemeltetője nemrégiben olyan jelzést kapott az európai gyártótól, hogy 2023-ban akár már forgalomba is állhat a típus továbbfejlesztett, XLR munkanéven lebegtetett variánsa.
Az új generációs A321-es tovább gyúrásával Airbus a legnagyobb keskenytörzsűek és legkisebb szélestörzsűek közötti piaci szegmensben szeretne minél nagyobb részesedést szerezni. A szegmensbe eső útvonalakon korábban a légitársaságok előszeretettel használták a mára kiöregedő és már nem gazdaságos, nagy egy székre eső üzemanyag fogyasztású Boeing 757-es és 767-es típusokat.
Toulouseban egyes hírek szerint szóba kerül a legnagyobb A320-családtag törzsének további nyújtása, amihez vélhetően új tervezésű kompozit szárny is dukálna.
Ezzel a hosszú Boeing 757-esekhez igen közel álló gépet lehetne létre hozni, új generációs kiadásban, lényegesen gazdaságosabb üzemeltethetőséggel.
A Boeing ezzel szemben klasszikus értelemben véve szélestörzsű, azaz kétfolyosos típusban gondolkodik, de egy még eddig nem látott ovális törzskialakítással. Ezzel azt érné eé a Boeing, hogy az új NMA-típus – vagyis a piac középső szegmensét megcélzó Boeing, melyet 797-esként is emlegetnek – rakterének kapacitása a 757-eséhez és keskenytörzsűekhez legyen hasonló.
Az amerikai gyártó célkitűzése szerint a 797-es tehát a két kategória közötti hibridként jönne létre, utastere a szélestörzsűek komfortját nyújtaná, a keskenytörzsűek költségszintje mellett.
A kisebb raktér a diszkont modellben működő légitársaságok igényeinek kedvezne, a távol-keleti feltörekvő légitársaságok, amelyek árut is szállítanának a típussal nem nagyon örülnek ennek a koncepciónak. Nem is csoda, hogy a Boeing egyelőre húzza-halasztja a típus hivatalos bejelentését. Az elemzők által idénre várt döntés és bejelentés – úgy tűnik – csak 2019-ben történhet meg.
Az A321XLR bejelentésével az Airbus várhatóan kivár a Boeing 797-es program indításáig, addig az európai gyártó élvezi kényelmes piaci helyzetét a szegmensben, vagy inkább annak alsó részében, amit az A321LR ki tud szolgálni.
Ha a Boeing jövőre bejelenti az új közepes típusát, az Airbusnak még akkor is rengeteg ideje marad a válaszra, mert az amerikaiak új típusa teljesen új fejlesztés lesz, így csak 2025-ben kerülhet majd kereskedelmi forgalomba a tervek szerint.
A döntéssel egyelőre a Boeing 757-200-asok tekintetében is kivár a United, de a típusból összesen flottájában lévő 77 gép váltásáról 10 éven belül biztosan gondoskodni kell.