Az ausztrál légitársaság az Airbus A350-1000-es módosított változatát választotta a Project Sunrise kezdeményezésében tervezett ultrahosszú járatokhoz. A Qantas egyúttal elhalasztotta a járatok indításáról szóló döntést 2020 februárjáról márciusra, addig zajlik az üzleti terv véglegesítése, valamint az egyeztetések a pilótákkal és a hatósággal.
A légitársaság közleménye szerint alapos elemzéseiket követően a cég a Rolls Royce Trent XWB hajtóművekkel felszerelt Airbus A350-1000-est a választotta az ultrahosszú járatokhoz a Boeing 777X típussal szemben, amennyiben a projekt megvalósul.
Az elvárt hatótáv eléréséhez az Airbus némileg megnöveli a Qantasnak szánt repülőgépek maximális felszállótömegét az A350-1000-es alapváltozatához képest, és egy kiegészítő üzemanyagtartályt épít be a repülőgépekbe.
A mostani döntés egyelőre nem jelent megrendelést. A légitársaság és a gyártó a következő időszakban viszont előkészítik az akár 12 repülőgép megrendelésére szóló szerződés feltételeit, amelynek aláírásáról majd a Qantas igazgatótanácsa mondja ki a végleges döntést.
A két fél megegyezett abban is, hogy a 2020. februári határidőt a megrendelés leadására és a gyártási slotok befoglalására egy hónappal, márciusra halasztják. Ez azonban nincs hatással a járatok 2023. első felében tervezett elindítására.
A Qantas eddig két ultrahosszú tesztjáratot hajtott végre a gyártótól átvett Boeing 787-eseivel, a harmadikat New York és Sydney között december 17-én teljesíti a légitársaság. Ezen további adatokat gyűjtenek az extrém hosszú repülés személyzetre és utasokra gyakorolt élettani hatásairól.
A három tesztutat követően a légitársaság mintegy 60 repült órában összegyűjtött, több ezer adattal rendelkezik majd, ezek az ausztrál Polgári Repülésbiztonsági Hatóság (CASA) által folytatott engedélyezési eljáráshoz is szükségesek, mert a személyzetek maximális szolgálati idejét meg kell hosszabbítani a járatok teljesítéséhez.
A Qantas ennek érdekében a fáradtság kockázatait kezelő rendszert vezet be,
az előzetes vélemény szerint így nem lesz hatósági akadálya a járatok elindításának.
Meg tud-e egyezni a cég a pilótákkal?
A projekt továbbviteléhez a légitársaságnak még meg kell tudnia egyezni a pilótákkal is. A közlés szerint a cég célja, hogy a pilótákat képviselő AIPA szakszervezettel lezárják a még nyitott kérdéseket annak érdekében, hogy a Project Sunrise üzleti terve véglegesíthető legyen.
A pilóták igényei és a légitársaság ajánlata között még vannak különbségek, ugyanakkor a Qantas számos javaslatot tett ezek áthidalására.
Emellett továbbra is él a cég 3 százalékos éves fizetésemelési ajánlata és a hosszútávú járatokon szolgáló pilóták szakmai előmenetelére vonatkozó javaslata.
A hatékonyságnövelési kérdéseken túl az egyeztetések célja az is, hogy a Sunrise járatokon szolgáló A350 pilóták a cég Airbus A330-asokkal teljesített rövid és közepes hosszúságú járatai között rotálhatók legyenek (a két típusra egyébként közös jogosítás szerezhető).
‘Fitness-részleg’ is kell a gépekre
A tesztjáratok során gyűjtött adatokat az utasélmény, a szolgáltatás és az első, üzleti, prémium turista és turista osztályok kialakításához is felhasználják.
Ezek során kiderült, hogy az akár 21 órás repülések esetében kiemelt fontosságú egy olyan terület létrehozása a járatokon, ahol főleg a turista osztályon utazók mozgás- és nyújtógyakorlatokat végezhetnek.
Emellett úgy fejlesztik a fedélzeti étkeztetést, hogy ez is segítse az utasok jóllétét a fedélzeten, valamint átállásukat a célállomás időzónájára.