Ferenczik Barbara, az Aeroplex repülőgép-szerelője az első nő, aki megszerezte az A320 család hajtóműpróbázásához szükséges jogosítást Magyarországon, a szakmai életútjáról mesélt az AIRportal.hu-nak.
Hogyan kerültél kapcsolatba a légiközlekedéssel, mikor döntötted el, hogy a repülőgép-szerelő hivatást választod?
Családunkban ugyan senki nem foglalkozott a repüléssel, de gyermekkorom óta vonzott ez a világ, mert olyan helyen laktunk, ahonnan jól rá lehetett látni a reptérre.
A jövőmet sosem irodai környezetben képzeltem el, hanem olyan területen, ahol a repülőgépek közelében mozoghatok és dolgozhatok.
Egy ideig a reptéren működő egyik logisztikai vállalatnál helyezkedtem el, a repülőgép-szerelő hivatásra teljesen véletlenül találtam rá, amikor OKJ-s képzést kerestem.
És hogyan vezetett az út az Aeroplexhez, illetve milyen képesítéseket szereztél eddig?
Az iskolai nyári gyakorlatokon egy másik vállalatnál vettem részt, majd a repülőgép-szerelő képzés elvégzése után oda vettek fel, ahol öt évig dolgoztam.
Ezt követően jelentkeztem az Aeroplexhez, ahol az új hangár átadása miatt jelentős létszámbővítés volt, és mert szerettem volna B1 kategóriájú szakszolgálati engedéllyel rendelkező repülőgép-szerelővé válni, aki önálló jogosítással, aláírási joggal dolgozhat a teljes repülőgépen.
A felvételit és a sikeres kompetenciavizsgálatot követően immár két éve dolgozom az Aeroplexnél ebben a munkakörben. A típusjogosításokat először az A320 családra, majd az A300-asra szereztem meg.
Miként került az érdeklődési körödbe a hajtóműpróbázás, és milyen további céljaid vannak a karrieredben?
A munkám során megtetszett a hajtóművek tesztelése, ezért amikor az Aeroplexnél lehetőség nyílt az ehhez szükséges tanfolyam elvégzésére, rögtön jelentkeztem.
A képesítés megszerzéséhez elméleti és gyakorlati tanfolyamon kellett részt venni, majd a sikeres vizsga után kaptam meg a szükséges jogosítást.
Ezzel egyelőre felügyelettel végezhetek hajtóműpróbázást az A320ceo család típusain, és az előírt gyakorlat megszerzését követően kapom majd meg a társasági megbízást a hajtóműindítással járó tesztek önálló levezénylésére is.
A meglévőkön túl szeretném további Airbus, illetve Boeing típusokhoz megszerezni a képesítést, valamint az ezek hajtóműpróbázásához szükséges jogosítást is.
A repülőgép-szerelés nem a tipikus női szakmák közé tartozik, mi az, ami a legjobban motivál a mindennapokban?
Nőként mindig is bennem volt a bizonyítási vágy, hogy meg tudom tanulni és meg tudom csinálni a rám osztott feladatokat. Ez a szakma ma már nem a nehéz terhek önálló emelgetéséről szól.
A munkám sokrétű, nincs két egyforma nap, a csoportvezetőnk által kiosztott ellenőrzések, hibajavítások, tesztelések elvégzése és azok dokumentálása, igazolása tartozik az elsődleges feladataim közé.
Folyamatos munkarendben dolgozom, egymás után két 12 órás műszak reggel 7-től este 7-ig, majd két nap pihenő következik, éjszakai munkavégzés nincs. Vagyis kiszámítható, tervezhető.
Ezek mind olyan tényezők, amik miatt sosem bántam meg, hogy ezt a pályát választottam.
Kinek javasolnád ezt a hivatást?
Az alapfeltétel ehhez a hivatáshoz a repülés iránti érdeklődés és a repülőgépek szeretete. A munka változatos, soha nem unalmas, viszont kihívásokkal teli, ezért nagyfokú elhivatottság és kitartás szükséges hozzá.
Ha valaki mindezt érzi magában, legyen akár nő vagy férfi, csak biztatni tudom, hogy próbálja ki magát ebben a szakmában.