A pénzügyi veszteségből kilábalni igyekvő és stratégiáját átformáló abu-dzabi Etihad Airways és bahreini Gulf Air vezetősége is elgondolkodott azon, hogy belépjenek valamelyik légiszövetségbe.
Az Arab (Perzsa)-öböl menti nagy légitársaságok hagyományosan sokáig elzárkóztak a légiszövetségektől, az első változás a Qatar Airways Oneworld-tagsága volt néhány éve.
Most azonban újabbak jelentkeztek ilyen ötlettel. A bahreini Gulf Air és az abu-dzabi Etihad Airways vezetősége gondolkodott el azon, hogy belépnek valamelyik szövetségbe.
A Gulf Air vezérigazgatója, Kresimir Kucko a ch-aviation.com cikke szerint egy szakmai összejövetelen elmondta, hogy az öt évre szóló stratégiai tervük szerint bővíteni kell más légitársaságokkal az együttműködést, ennek része lehet a légiszövetségi tagság.
A Gulf Air vezetősége ezért elkezd tájékozódni a különböző szövetségek felé, de azt a vezérigazgató nem közölte, hogy van-e kiemelt célpontjuk.
A bahreini székhelyű, korábban a többi öböl-menti országban is jelen lévő, nagy múltú Gulf Air az utóbbi években egyre kisebbre húzódott vissza, miután sorra léptek ki a részvényes államok a cégből, és saját légitársaságot alapítottak.
A pénzügyi gondokon most stratégiaváltással, új arculattal, visszafogottabb, de jelentős flottamegújítással igyekszik túllendülni a vállalat, amely nemrég mutatta be új Boeing 787-9-eseinek kabinberendezését.
Eközben a szomszédban, Abu-Dzabiban is folytatódik a mozgolódás: az Etihad Airways nemrég leváltott vezérigazgatója, az ezentúl stratégiai tanácsadóként dolgozó Peter Baumgartner az aerotelegraph.com-nak azt mondta, ők is további együttműködéseken gondolkodnak.
Az Etihad számos code-share megállapodást kötött már, és valóban téma a légiszövetségi csatlakozás Baumgartner közlése szerint.
A szakember hangsúlyozta, hogy a légitársaságokon kívül a légiipar más szegmensében működő cégekkel is készek további együttműködéseket kötni. Mint hozzátette, mivel a legfiatalabbak a környéken, hiszen csak tizenöt éve kezdték meg az üzemelést, mindig is a kooperációban hittek.
A ch-aviation fenti cikke szerint beszélt arról is, hogy a Star Alliance levette őket az „ellenséges” cégek listájáról, de egy szóvivő közölte, hogy ez természetesen nem jelenti azt, hogy ez a szövetség lenne a céljuk.
Az Etihad a részesedésvásárlási programjának látható bukása, az Air Berlin és az Alitalia tönkremenetele után szintén stratégiaváltás közben van. A minden áron az átszállóforgalomra való törekedés helyett szeretnék növelni az Abu-Dzabiba irányuló célforgalmat is.
Mint megírtuk, a többi légitársaságban meglévő részesedésüket egyelőre megtartják, de a pénzügyi gondok miatt lehet, hogy repülőgép-megrendeléseket mondanak le a közeljövőben. Kiderült az is, hogy a rivális dubaji Emirates-nek kölcsönzik ki a pilótáikat. Legutóbb a holding átalakításáról érkeztek hírek, a vállalatcsoportot hét üzletágba szervezik, ennek részeként Baumgartnert is „lefokozták”.