A220-as típusjelzéssel és Airbus gyári festéssel mutatta be a kanadai Bombardiertől átvett C Series típuscsaládot az európai repülőgépgyártó. Az Airbus egy rendkívül modern és nagy potenciállal rendelkező repülőgéptípus került át július 1-től, a lehetőségek kiaknázása érdekében azonban még rengeteg teendő vár a toulouse-iakra és a kanadai csapatra is.
Az új, Airbusosított festést és az A220-300 típusjelzést a C-FFDO lajstromjelű CS300-as tesztpéldányon mutatták be, mely East Midlandsből érkezett Toulouse-ba, és a leszállást megelőzően egy alacsony áthúzást is végrehajtott a repülőtér 32L futópályája felett.
Az Airbus még tavaly kezdte meg a tárgyalásokat a kanadaiakkal. Ennek eredménye, hogy 2018. július 1-től a C Series típuscsalád marketingjére, értékesítésére és gyártására létrehozott vegyesvállalat, a CSALP (C Series Aircraft Limited Partnership) többségi, 50,01%-os tulajdonrésze az Airbushoz került, a Bombardier 31, az Investissement Québec (IQ) pedig 19%-os részesedést birtokol.
A vállalat irányítása Kanadában marad, de az Airbus kezében lesz, a héttagú igazgatóságba négy tagot az európai gyártó delegál, kettőt a Bombardier, egyet pedig Québec.
A C Series program beszerzési, marketing és értékesítési, valamint az ügyfél-támogatási feladatait az Airbus veszi át, valamint a jövőbeni fejlesztési költségeket is viseli majd. Cserébe az európai konszernnek nem kellett egy fillért sem fizetnie az ügyletért.
A megállapodástól azt várják, hogy az Airbus hátterével és globális elérésével a vadonatúj, modern, nagyon jó gazdasági mutatókkal rendelkező kis méretű utasszállító típuscsalád értéke és vonzereje komoly mértékben nőni fog a vásárlók, a beszállítók, a munkavállalók és a részvényesek szempontjából is.
Az együttműködésnek köszönhetően az Airbus kiterjeszti termékskáláját az egyfolyosós repülőgépek alsó, 100-150 fős szegmensébe, ugyanakkor lehetősége lesz arra is, hogy harmonizálja a C Series és az A320neo típuscsaládot.
Az európai gyártó az elmúlt hónapok során többször hangoztatta, hogy a típuscsalád tökéletesen kiegészíti az Airbus portfólióját a 100-150 utas szállítására képes típusokkal, bár az eladások terén nem túl sikeres A319neót is ennek a szegmensnek a tetejére pozicionálták. A típuscsalád 2950-3200 tengeri mérföldes hatótávját tekintve messze túllép a regionális repülőgépek képességein.
Az A319neo megtartása mellett szól, hogy a típusváltozat azonos gyártósoron készül a nagyobb befogadóképességű verziókkal, a változatok azonossága miatt nem jelent nagy beruházást a tesztprogram befejezése, valamint ez az alapja az üzleti repülőgép divízió számára stratégiailag fontos, ACJ319neo corporate jetnek.
Mindeközben lépett a konkurencia is: amint arról korábban beszámoltunk, a rivális Boeing és Embraer július elején bejelentette, hogy az amerikai repülőgépgyártó konszern átveszi a brazil gyártó kereskedelmi típuscsaládját, válaszul az európai Airbus és a kanadai Bombardier C Series típuscsaládot érintő együttműködésére.
Fókuszban: Értékesítés, a gyártás felpörgetése, hatékonyságnövelés, és azok a fránya beszállítók
Az Airbus előtt álló több komoly kihívás közül a három legfontosabb, hogy fel kell pörgetni a típus értékesítését, le kell szorítani a gyártási költségeket, valamint meg kell növelni a gyártósorok kapacitását.
Utóbbi kettő végrehajtásához feltétlenül szükséges – a gyártási folyamatok optimalizálása és a kapacitás növelése mellett – a beszállítói szerződések újratárgyalása, melyben az Airbusnak lényegesen nagyobb tapasztalata van, valamint jobb tárgyalási pozícióban is van a kanadaiaknál.
Az Airbus már korábban jelezte azt is, hogy az USA-ban, egészen pontosan az alabamai Mobile-ban működő keskenytörzsű gyártósor mellé egy új, dedikált gyártósort is felépítenének a C Seriesnek. Ez első sorban az észak-amerikai megrendelőknek szánt példányokat gyártaná le – például a Delta 75 darabos megrendelését – mindemellett a megállapodás fontos része, hogy a fő gyártósor Kanadában, Québecben marad.
Airbus welcomes the A220, the new member of its single aisle family
Today we have welcomed the #A220, the new member of our single aisle family. Relive 🎥 this historical moment and read 📰 what this game changing aircraft has to offer: https://goo.gl/iVX816
Közzétette: Airbus – 2018. július 10., kedd
Ligát válthat az Airbussal a C Series
Ismert, hogy a típuscsalád jelenleg valamivel több mint 364 példányos megrendelésállománnyal rendelkezik, 2016-os debütálása óta eddig mindössze körülbelül 38 darab került kereskedelmi forgalomba a két változatból, ebből 17 darab készült el tavaly. Az eddig átadott példányok három légitársaság, a Swiss, az Air Baltic és a Korean Air flottájában repülnek.
A mirabeli gyártósoron 2018-ban 40 példány legyártását tervezik, de június közepéig mindössze 12 darab repülőgép gördült ki az összeszerelőhangárakból.
A gyártást egyebek mellett leginkább az hátráltatta, hogy a Pratt & Whitney Geared Turbofan hajtóműveinél felmerült technikai problémák, és a gyártás csúszása miatt az amerikai hajtóműgyártó nem tudott időben erőforrásokat szállítani a repülőgépekhez.
Ha csak az A320neo családot nézzük az Airbus mind a megrendelések volumenét (6000+), mind a havonta legyártott repülőgépek darabszámát (53 darab / hó, jövőre már 60) tekintve nagyságrendekkel nagyobb számokkal dolgozik.
A volumen tekintetében tehát az Airbus globális elérésével a C Series család egy másik szintre léphet az eladási számok és a gyártói kapacitás tekintetében is, azonban ehhez párhuzamosan kell növelni a gyártósorok kapacitását és új megrendeléseket szerezni.
Antonio Da Costa az Airbus Termék-marketing vezetője hangsúlyozta a C Series és az A320neo típuscsalád közötti közös értékeket, hasonlóságokat, ezek között a legfontosabb a korábbi repülőgépekhez képest 20%-kal alacsonyabb egy ülésre jutó üzemelési költség, a környezetkímélő és halk működés, az új hajtóműtechnológia és a magas szintű utaskomfort a fedélzeten.
A szakember hangsúlyozta, hogy a típuscsalád 13%-kal alacsonyabb egy utasra eső üzemeltetési költségekkel büszkélkedhet a konkurencia típusainál, a CS100 az E190-E2-nél, a CS300 az E195-E2-nél.
Az Airbus múlt héten bemutatott húsz éves globális piaci előrejelzése szerint a 100-150 utas szállítására képes jetekből 7200 darabra lesz szükség 2037-ig a világban. A kanadai fejlesztésű típuscsaláddal és az A319neo típusokkal ennek a piacnak több mint felépt kívánják megszerezni.