Amint arról korábban beszámoltunk, nem sokkal a felszállás után 71 emberrel a fedélzetén lezuhant az orosz Saratov Airlines An-148-asa Moszkvától 80 kilométerre vasárnap. Senki nem élte túl a balesetet. A repülőgép földbe csapódását egy közeli épület biztonsági kamerája rögzítette.
Az orosz regionális légitársaság RA-61704-es lajstromú gépe Domogyedovo repülőtérről szállt fel vasárnap délután, a 6W703-as járattal a kazah határhoz közeli Orszkba tartott.
A repülőgép személyzete a legfrissebb értesülések szerint nem jelentett vészhelyzetet, a rádióforgalmazás a szokványos volt, amíg a repülőgép elérte a 6000 lábas magasságot, ezt követően a pilóták már nem reagáltak a légiforgalmi irányítás hívásaira.
Orosz hírügynökségek vasárnap délutáni értesülései szerint a becsapódás helyszínétől nem messze egy másik légijármű roncsait is megtalálták, ezért azt feltételezték, hogy a repülőgép egy postai helikopterrel ütközhetett össze. Ezt az értesülést később cáfolták, az An-148-as fedélzetén szállított postai küldemény miatt vetődött fel ez a verzió.
A virtuális radarok adatai szerint a repülőgép a 6000 lábas magasság elérését követően meredek süllyedésbe kezdett, majd a radarjel megszakadt.
A repülőgép szétszóródott roncsait a Moszkvától 80 kilométerre Dél-Keletre lévő Argunovo település határában találták meg, mintegy 30 hektáros területen szétszóródva.
Később került fel az internetre egy közeli épület biztonsági kamerájának felvétele, mely rögzítette a becsapódást.
A repülőgép fedélzetén 65 utas és hat fős személyzet tartózkodott. Vasárnap délután a katasztrófát vizsgáló illetékes ügyészség hivatalosan is bejelentette, hogy senki nem élte túl a balesetet. Az utasok között egy svájci és egy azerbajdzsáni állampolgár volt, a személyzet és a gép többi utasa orosz állampolgár volt. Az utasok között egy kisgyermek és két tizenéves is volt.
A katasztrófa helyszínét az orosz hatóságok vasárnap délután lezárták, az akcióban mintegy 700 ember dolgozik. A kutatást a mély hó nehezíti. Hétfőn délelőtt az ország egészségügyi minisztere azt közölte, hogy mintegy 200 emberi maradványt gyűjtöttek már össze a helyszínen, melyeket Orskba szállítanak, ahol a szakemberek DNS-vizsgálatok segítségével azonosítják majd az áldozatokat.
A kutatócsapatok a legfrissebb, hétfői értesülések szerint már megtalálták a repülőgép mindkét adatrögzítőjét, a repülési adatokat és a pilótafülkében zajló kommunikációt rögzítő készüléket is.
A hatóságok egyelőre nem zárták ki sem a technikai, sem az emberi hibát a baleset okait illetően, valamint vizsgálják, hogy a téli időjárás és a sűrű hóesés okozta esetleges jegesedés szerepet játszhatott-e a katasztrófa bekövetkezésében. A hatóságok a terrorakció lehetőségét egyelőre nem említették közléseikben a BBC tudósítása szerint.
A légitársaság közlése szerint a balesetet szenvedett repülőgép januárban esett át nagyjavításon (C-check), melynek során átvizsgálták a repülőgép szerkezeti elemeit, a szárnyakat és a hajtóműveket is az ukrán Motor-Sich üzemében és mindent rendben találtak. A repülőgép felszállást megelőző rutin-átvizsgálása sem tárt fel semmilyen hibát, a repülőgép vasárnap már több szektort is lerepült.
A repülőgép személyzete tapasztalt volt, a kapitány 5 100 repült órával rendelkezett, melyből 2 147-et teljesített az An-148-as típuson, korábban a Rossiya légitársaságnál dolgozott. Az elsőtiszt 812 repült órával rendelkezett a típuson, korábban az Angara Airlines A-148-asain repült.
Biztonsági kamera rögzítette a becsapódás pillanatait
A balesetben érintett gép egy Antonov An-148-100B típusú regionális gép, amely a Rossiyától került a Saratov Airlines-hez, mindössze 7,4 éves volt.
A 87 évvel ezelőtt alapított légitársaság szaratovi központtal működik, főleg orosz belföldi járatokat üzemeltetnek, de repülnek Örményországba és Grúziába is. A flottában 5-5 Jakovlev Jak-42-es, és Antonov An-148-100-as, valamint 2 darab Embraer E-195-ös szolgált a baleset előtt. A katasztrófát követően – hétfőn – a légitársaság ideiglenesen felfüggesztette a típus üzemeltetését.
A légitársaságnak 2015-ben megtiltották, hogy nemzetközi járatokat teljesítsen, mert egy soron kívüli vizsgálat során olyan embert találtak a pilótafülkében, aki nem volt a hajózó személyzet tagja. Miután a Saratov Airlines módosította eljárásrendjét, 2016-ban újra teljesíthetett nemzetközi járatokat.
Katasztrófa a legbiztonságosabb év után
A 71 ember életét követelő katasztrófa a légiközlekedés történetében legbiztonságosabbnak mondott év után következett be. Amint arról korábban beszámoltunk, 2017 volt a légiközlekedés történetének eddigi legbiztonságosabb éve a halálos kimenetelű légibalesetek számát és a balesetekben életüket vesztő áldozatok számát tekintve is.
Az utolsó sugárhajtású repülőgépet érintő halálos baleset 2016. november 28-án történt Kolumbiában egy Avro RJ85-össel, száznál több emberéletet követelő baleset pedig 2015. október 31-én történt utoljára a Metrojet Airbus A321-es repülőgépével a Sínai félsziget felett, mely 224 áldozatot követelt.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a közölt adatok csak a kereskedelmi utasszállító és cargo repülőgépek baleseti statisztikáit tartalmazták. Azok közül is csak azon polgári gépek baleseteit, ahol ahol az érintett repülőgéptípus alapváltozata legalább 14 utas szállítására képes.
Az RT képei a katasztrófa utáni mentésről