Biztonságosabb évet zárhat a légiközlekedés 2019-ben tavalyhoz képest, a balesetek és ezen belül a halálosak száma is jelentős csökkenést mutat – mondta Gilberto Lopez Meyer, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) alelnöke szerdán Genfben.
A szervezet június 15-ig gyűjtött adatai szerint idén összesen 20 baleset történt, ebből 3 volt halálos, ezekben összesen 201-en vesztették életüket. Az adatokat hivatalosan félévente összesítik, azóta három másik halálos baleset volt, ezekben 26-an hunytak el, így idén eddig 226 áldozat volt a légiközlekedésben.
Tavaly a teljes évben 62 balesetből 11 volt halálos, ezekben 523-an vesztették életüket.
Az idei adatok (ha így maradnak), akkor a rekordévnek számító 2017-esnél is jobbak lehetnek, amikor egymillió szektorra vetítve 1,06 baleset történt, idén eddig 0,91-en áll a mutató. Csak Észak-Amerikában és Afrikában növekedett a balesetek száma, előbbi régióban 1,1, utóbbiban 4,4 baleset jutott egymillió járatra.
Nick Careen, az IATA biztonságért felelős alelnöke kiemelte, hogy a lítium-ion akkumulátorok jelentős kockázatot hordoznak, ami egyre magasabb lesz, mert sok gyártó és szállító nem veszi figyelembe a szabályokat.
Mint mondta, lítium-ion akkumulátorokat csak áruszállító járátokon lehet fuvarozni, utasszállító gépen egyáltalán nem, még a raktérben sem, tehát az utasok nem tehetik be a feladott poggyászukba. Ennek oka, hogy tűzveszélyesek.
Az IATA tapasztalatai szerint a járatok biztonságát befolyásolja az, hogy egyes gyártók semmibe veszik a szabályokat, és nem az előírásoknak megfelelően szállítják ezeket az eszközöket.
Nick Careen szerint ez ellen a légiközlekedési iparág szereplői mellett a kormányoknak is tenniük kell, elsősorban azzal, hogy felhívják a figyelmet a szabályok betartására, a hatóságoknak pedig eljárást kell indítaniuk a szabályszegőkkel szemben.
Az iparág részéről az IATA új rendszert vezet be, amelyen keresztül jelenteni lehet a szabálytalanságokat, amelyeket később kivizsgálnak.