A tavalyi év katasztrofális volt a Norwegiannek Björn Kjos szerint, üzemelési szempontból nem hozták a korábban elvárt eredményeket és ennek vélhetően a pénzügyi eredményekre is lesz negatív hatása.
A nagy játékosok üzletét zavaró, úgynevezett distruptor légitársaság vezetője ezt napokkal azelőtt nyilatkozta a Bloomberg gazdasági hírügynökségnek, hogy megjelennek cége 2017-es pénzügyi eredményéről szóló számai, ami semmiképpen nem jelent túl jó jelt.
Mint fogalmazott, 2017 zűrös év volt, egyrészt mert nem volt elég gépe és pilótája, a nyári turisztikai szezon kellős közepén, másrészt pedig a Boeing 737 MAX-okkal is voltak kisebb-nagyobb problémák. Hajtóműproblémák miatt a Norwegiannek le kellett állítania 10 darab MAX-ot, hat héttel csúszott a bevezetése, és emiatt a hajózó személyzet munkaidejében is voltak fennakadások. Ez a „kis” probléma 130 millió dollárjába került a légitársaságnak – jegyezte meg Björn Kjos, mivel a személyzetet máshogy kellett forgatni és régebbi, rosszabb hatásfokú gépeket kellett bérelni, amíg a MAX-ok üzembe tudnak állni.
A vezérigazgató szerint a hajózó személyzetet a 787-esekről tették át a 737-esekre, és ez is megdobta a költségeket.
A várakozások szerint a Norwegian nagyjából 180 millió dollár adózás előtti veszteséget fog jelenteni, miközben egy évvel korábban hasonló mértékű profitja volt.
Ennek ellentételezésére Kjos szerint egy dolgot tudtak tenni, elkezdtek egy halom jegyet értékesíteni, amivel részben ellentételezni lehetett a hatásokat. sokatmondóan Kjos ehhez annyit fűzött hozzá: „az a legjobb 2017-ben, hogy már 2018 van.”
Nem búslakodik azonban túl sokat, sőt, nyilatkozata szerint optimistán tekint a jövőre Björn Kjos. Hamarosan elindulnak az új járatok Gatwickről, az iparág legambiciózusabb fejlesztési tervét dolgozták ki, és már fontolóra vették az Airbus A321neók üzemeltetését is az új, detroiti, minneapolisi és philadelphiai járatokon.
A légitársaságot azonban pont emiatt a fejlesztési terv miatt bombázták éles kritikával az elemzők és szakértők. Álláspontjuk szerint a Norwegian túl gyorsan akar fejlődni, aminek hatalmas költsége van. Részben emiatt Michael O’Leary, a Ryanair vezetője nem egyszer fogalmazott úgy, hogy a Norwegian hamarosan lehúzza a rolót. A vádakat Björn Kjos természetesen cáfolta.