Legfeljebb százgépes megrendelésről tárgyal az Airbusszal a nemrég teljesen felvásárolt Laudamotion számára a Ryanair, az ír fapados saját részére pedig a Boeing 737 MAX 10-es iránt is érdeklődik.
Michael O’Leary, a Ryanair vezére a Reutersnek elmondta, cége „megfelelő áron” vásárolna a 737 MAX típuscsalád legnagyobb befogadóképességű tagjából.
Az ír ultra diszkont cég már 2017-ben, a konkurens Easyjet A321neo-megrendelésére reagálva megszellőztette a MAX 9-es és az akkor még csak pletykált MAX 10-es verzió beszerzését, de azóta nem történt bejelentés.
A cégvezér nyilatkozata szerint ugyanakkor szeretnének egy maximum 230 utas befogadására alkalmas típust is a flottába a most használt 737-800-asok, és az áprilistól érkező, a 737 MAX 8-ason alapuló, csaknem 200 utas szállítására beszékezett MAX 200-asok mellé.
Valószínűsíthető, hogy a vezérigazgató nem csak alkupozíciójának javítása érdekében beszélt a potenciális szerződéskötésről.
O’Leary kiemelte, Ryanairnek nem lesz vegyes flottája, csak Boeingek jöhetnek szóba.
Ha sikerül megegyezni az árban az amerikai gyártóval, akkor legvalószínűbb, hogy az ír fapados legközelebb 737 MAX 10-esekre szerződik, tette hozzá.
A cég tavaly vette át utolsó megrendelt 737-800-asát, ezután már csak MAX 200-asok érkeznek a flottájába. Az új generációs, 197 utas szállítására beszékezett típusból 135 darabra van kötelező érvényű szerződése a légitársaságnak.
Nem erőltetik viszont a 737-est az osztrák leánynál
Más a helyzet ugyanakkor a nemrég teljes egészében a Ryanair tulajdonába került, osztrák Laudamotion esetében, itt a Boeing 737-esek bevezetését nem erőltetik.
A jövőbeli bővülés támogatásához ugyanakkor mindenképp új gépekre lesz szükség, mivel az Air Berlintől átvett gépek már mind forgalomba álltak, a cég flottáját jelenleg 13 gép alkotja.
Mellettük további nyolc, lízingelt A320-assal bővül idén a légitársaság flottája, és amennyiben a növekedés üteme megkívánja, rövid időre maximum hat 737-800-ast is kapnak a Ryanair flottájából.
Közben korai fázisban, de már zajlanak a tárgyalások az Airbusszal, maximum száz darab A321neóról.
Ennél több gépet most biztosan nem rendel a Laudamotionnek az anyavállalat, amelynek a kezdeti veszteségek miatt ezen felül is kell pénzügyileg támogatnia a 2018 márciusában indult légitársaságot.
A legvalószínűbb, hogy ötven A321-esre írnak alá kötelező érvényű megállapodást, a másik ötvenre pedig opciós szerződést kötnek, és a piaci igények függvényében hívják le. Ebben az esetben a megrendelés értéke listaáron számolva minimum hat és fél milliárd dollár.
Az esetleges rendelés hosszú távra meghatározza a Ryanair, mint holding flottáját, amelynek kapcsán O’Leary elmondta, hogy a Laudamotion felvásárlását a rugalmasság egyik alapkövének kell tekinteni.
Szerinte a versenytársak vagy az Airbus, vagy a Boeing irányába elkötelezettek, ezzel szemben a nemrég létrejött társulás révén cége mindkét gyártó repülőgépeinek előnyeit képes lehet kihasználni.