A Boeing vezérigazgatója először ismerte el, hogy a gyártó hibázott a 737 MAX tervezése során és bocsánatot kért. Dennis Muilenburg az Egyesült Államok szenátusa előtt a Lion Air-katasztrófa egy éves évfordulóján felelt a kérdésekre, az ülésre szánt írásos tanúvallomásában vállalva a felelősséget.

A Boeing lapunkhoz eljuttatott közlemény szerint Muilenburg amellett, hogy elismerte cége hibáját, azt írja: tudásuk legjavát adták bele a tévedések kijavításába, így a típusváltozat a visszatérésekor a legbiztonságosabb gép lesz.

Mint hozzátette, több mint 100 ezer tesztórát és munkaórát öltek bele az MCAS javításába, 814 óra tesztrepülést hajtottak végre, a szimulátoros tesztelésekbe 41 hatóságot és 99 ügyfelük 545 pilótáját vonták be.

Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója. Forrás: Boeing

Mostantól a rendszer mindkét állásszög jeladóból vesz adatokat, csak akkor aktiválódik (és csak egyszer), ha az adatok csupán minimálisan térnek el, és csak akkora hatást vált ki a berendezés, amelyet a pilóták képesek kézi erővel ellensúlyozni.

„Tanultunk és folyamatosan tanulunk ezekből a balesetekből. Tudjuk, hogy hibát követtünk el, és valamit rosszul csináltunk” – olvasható Muilenburg vallomásában.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A vezérigazgató elismerte azt is, hogy hibáztak, amikor nem adtak megfelelő tájékoztatást a pilótáknak az MCAS rendszerről a balesetek előtt. Ugyanígy hibaként jellemezte az MCAS rendszerrel kapcsolatos, az állásszög jeladók eltérő értékeire utaló figyelmeztető rendszer opcióssá tételét, mivel ez a funkció a Next Generation gépeket szériaként volt elérhető.

A gépet több kongresszusi képviselő is „repülő koporsónak” nevezte, volt aki azt mondta, inkább menne gyalog, semmint egy 737 MAX-szal, az egyik demokrata bizottsági tag azt vetette Muilenburg szemére, hogy hazudott a bizottságnak, amikor korábban a pilótákat hibáztatta a balesetekért.

Arra a kérdésre, hogy miért nem parancsolták földre a MAX-okat a Lion Air balesete után, Muilenburg azt választolta, ma már máshogy döntenének.

A további intézkedéseket sorolva a vezérigazgató azt írta, hogy állandó biztonsági bizottságot és különálló biztonsági szervezetet hoztak létre, megerősítették a tervezési részleget, valamint több pénzt fektetnek a biztonságos technológiák kutatásába és fejlesztésébe.

A kongresszus közlekedési és infrastrukturális bizottsága előtti meghallgatáson Muilenburg mellett John Hamilton főmérnök vett részt. Az eseményen mindkettejüknek válaszolnia kell a bizottsági tagok által feltett kérdésekre is. A meghallgatás elején a két katasztrófa áldozatainak képét mutatták fel Muilenburg mögött.

A meghallgatásra pontosan egy évvel a Lion Air JT610-es járatának lezuhanása után kerül sor. Muilenburg vallomásában azt is leírta, hogy mind a Lion Air, mind az Ethiopian Airlines katasztrófák áldozatainak emlékét örökké megőrzik.

Muilenburg a bizottsági meghallgatásán arra a kérdésre, hogy lemond-e, azt válaszolta, most nem ezen van a hangsúly és arra sem válaszolt, hogy a cég vezetésében felmerült-e a menesztése.