A jövő év elejéig, illetve ez év decemberig kiterjesztette a három legnagyobb amerikai Boeing 737 MAX-üzemeltető a típus repülési tilalma miatti járattörléseket.
A három nagy amerikai légitársaság az elmúlt napokban adott ki közleményeket arról, hogy december elejéig-közepéig nem számolnak a MAX-ok visszatérésével.
A típust legnagyobb darabszámban birtokló Southwest Airlines pedig az idén már egyáltalán nem számít az új generációs hajtóművekkel felszerelt 737-eseire.
- A 34 példánnyal rendelkező Southwest Airlines 2020. január 5-ig kivette a 737 MAX-szal tervezett járatokat a menetrendjéből, ez naponta (!) körülbelül 180 törölt járatot jelent.
- A 24 géppel rendelkező American Airlines december 3-ig terjesztette ki a járattörléseket, az intézkedés naponta 140 járatot érint.
- A 14 darabbal rendelkező United Airlines pedig december 19-ig nem számol a típusváltozattal, és naponta több mint 90 járatot töröl emiatt.
A három amerikai légitársaság azzal indokolta az újabb bejelentést, hogy a jó előre közölt járattörlések az utasoknak is kedvezőbbek annál, mint ha az utolsó pillanatokban kellene átszervezni az utazásukat.
Az egyik legnagyobb európai üzemeltető, a Norwegian szeptember elején közölte, hogy az idén már nem számol a 18 darab gépével.
A sivatagba repüli át MAX-ait a United
A United Airlines a napokban a két bázisán álló, 14 darab Boeing 737 MAX 8-asát az arizonai sivatagba, a Phoenix Goodyear reptérre repüli át. Közlésük szerint a közeledő őszre és télre tekintettel a sivatagi éghajlatú államban kedvezőbbek az időjárási feltételek a gépek tárolására.
Mivel a cég teljes MAX-flottája egy helyen lesz, könnyebb a repülőgépek tárolásával, tárolás alatti karbantartásával, majd pedig az újbóli forgalomba állítással kapcsolatos feladatok megoldása is.
A légitársaság az egyes példányokat Houstonból és Los Angelesből pozicionálja át Phoenixbe, az átrepüléséhez szükséges engedélyeket meg is kapták az FAA-től.
Az elmúlt hetekben számos jel utalt arra, hogy a Boeing 737 MAX a típusváltozat immár csaknem fél éve tartó repülési tilalmát a negyedik negyedévben, legjobb esetben már októberben feloldhatják, ugyanakkor sem a gyártó, sem a hatóság (az FAA) nem közölt erről hivatalosan menetrendet, vagy céldátumot.
A Boeing utóbb annyit közölt: bízik abban, hogy októberben megkapja a hatóságok jóváhagyását a módosított repülésvezérlő szoftverre, azonban a légitársaságoknak akár egy vagy két hónapba is telhet, hogy a pilótáikat kiképezzék a változásokra, valamint a hónapok óta letárolt gépeken elvégezzék azokat a karbantartásokat, amelyek az újbóli forgalomba állításhoz szükségesek.