Az A320neókról és a Boeing 737 MAX-okról ismert CFM Leap-hajtómű volna az alapja annak az új szerkezetnek, amely a résztulajdonos General Electric közlése szerint a Boeing leendő „797”-eséhez készülhetne. Az új, közepes méretű repülőgép iránt bár több légitársaság kifejezte érdeklődését, nemrég a JetBlue kijelentette, hogy náluk nem téma, a tervezett transzatlanti járataikhoz továbbra is az Airbus A321LR-t vizsgálják.
Mindhárom nagy hajtóműgyártó gondolkodik azon, hogy a Boeing tervezett új, közepes méretű típusa, az NMA, avagy a „797”-es beszállítója legyen.
A General Electric vezetője a napokban egy szakmai fórumon azt mondta a Leeham News portál szerint, hogy a résztulajdonukban álló, a francia Safrannal közös CFM gyártmánya, az A320neókon és a 737 MAX-okon működő Leap hajtómű továbbfejlesztését elemzik e célra.
David Joyce elnök-vezérigazgató közölte: várhatóan ez év végén dönt majd a Boeing arról, hogy tényleg elindítja-e a „797”-es programot, és hogy hányféle hajtóművet kínál majd hozzá.
A szakember elárulta, hogy szorosan együttműködnek a Boeing mérnökeivel az előzetes tervezésben, és hogy félig a CFM Leap alapján, félig új fejlesztésként valósulna meg a tervezett hajtóművük.
Tájékoztatása szerint a kipróbált megoldások mellett az elmúlt években kifejlesztett újabbak is bekerülnének a leendő szerkezetbe, hiszen egy fél technológiai generáció már eltelt a Leap megvalósítása óta.
A flightglobal.com tudósítása szerint arról is beszélt az elnök-vezérigazgató, hogy szerinte már azt is át kell gondolni, két eltérő hajtóműtípust kínál-e majd a Boeing a „797”-eshez, nem biztos, hogy ehhez elég nagy a piac. A Pratt&Whitney és a Rolls-Royce is érdeklődik ugyanakkor, de David Joyce szerint három opció biztosan túl sok volna.
A szakember kitért arra, hogy a 737 MAX-okra és A320neókra kínált CFM Leap-hajtóműveknél is valóban vannak gondok, de nem olyan mértékű a probléma, mint az újabb és újabb Pratt&Whitney-hibák az Airbusokon.
Érdekességként megjegyezte, hogy a CFM-nek még 14500 Leap-hajtóművet kell legyártania a 737 MAX-okhoz és A320neókhoz, utóbbiakon (hiszen a Boeingnél nincs más opció) 59 százalékos részesedéssel bírnak Pratt-hez képest.
Mint hozzátette, meglepő, de a régebbi CFM-56-os hajtóművekből is még 2019-2020-ig gyártaniuk kell, hiszen addig még leszállítanak A320ceókat és 737 NG-ket.
Mindeközben a JetBlue vezérigazgatója közölte, hogy nem gondolkodnak a Boeing „797”-esben, a tervezett transzatlanti járataikhoz az Airbus A321LR-t remeknek tartják.
A flightglobal.com cikke szerint Robin Hayes elmondta azt is: a Boeing elképzelt új közepes típusa „egy kicsit még a jövő kérdése”, ezért nem foglalkoznak vele.
Azonban hozzátette: még nem döntöttek arról, hogy lehívják-e a 15 darab megnövelt hatótávú A321neóra szóló opciójukat, mert még vizsgálják, az Egyesült Államok és Európa közti piacra belépjenek-e. De mint hozzátette, az A321LR ehhez a megfelelő típus volna számukra.
Ahogy arról beszámoltunk, a légitársaság már jó ideje mérlegeli, elindítson-e transzatlanti járatokat.