Felszállás közben kidurrant a Ryanair FR 605-ös számú, Budapest – Koppenhága járatát teljesítő Boeing 737-800-as repülőgép bal oldali főfutójának belső gumiabroncsa, ezért a járat visszafordult Ferihegyre pénteken este. A reptérre a városból is riasztottak tűzoltóegységeket.
Az EI-FRR lajstromjelű repülőgép személyzete a felszállást követően mintegy 40 percig Tápiósáp felett várakozott, majd a budapesti repülőtér 31L futópályájára végezte el a megközelítést.
A repülőgép körülbelül egy órával a felszállását követően biztonságosan leszállt a 31L jelű futópályán.
A Boeing 737-800-as a Repülőtéri Hivatásos Tűzoltóparancsnokság egységeinek kíséretében hagyta el a futópályát, majd a szakemberek megkezdték a repülőgép átvizsgálását a repülőtér egyes forgalmi előterén.
A héten már második alkalommal kapott defektet felszálló repülőgép Ferihegyen.
Információink szerint szerdán a kora esti órákban a Norwegian diszkont légitársaság Boeing 737-800-as repülőgépének szintén baloldali belső főfutó-abroncsa durrant ki ugyancsak a 31L futópályáról végrehajtott felszálláskor, azonban az a gép nem tért vissza Ferihegyre, folytatta útját a célállomása felé.
A szerdai eseményt követően mintegy fél órára le kellett zárni a repülőteret, mert az egy üzemben lévő futópálya felülete megsérült.
A burkolaton keletkezett hiba kijavításáig a repülőtér nem tudott járatokat indítani és fogadni.
Szeptember 25-től egypályás üzem van Ferihegyen, mert a 13L/31R futópályán karbantartási munkálatokat végez a reptérüzemeltető, ezért két héten keresztül csak az „egyes”, 13R/31L futópálya szolgálja ki a le- és felszálló járatokat.
A repülőtér üzemeltető NOTAM közleménye a szerdai „nem tervezett” futópálya karbantartásról: A3106/17 – AERODROME CLOSED DUE TO UNPLANNED SURFACE MAINT ON RWY 13R/31L. 27 SEP 17:00 2017 UNTIL 27 SEP 17:30 2017. CREATED: 27 SEP 16:01 2017
Spotterek is próbáltak segíteni, telefonáltak a reptér üzemirányító központjának a spotterhelyekre kifüggesztett telefonszámon, majd beküldték a fotójukat a szétdurrant kerékről
Spotterek lefotózták a defektet kapott felszálló Ryanair Boeing 737-800-ast és jelezték azt a repülőtér üzemirányító…
Posted by AIRportal.hu on Freitag, 29. September 2017
A konkrét esetnél nem tudjuk, hogy a spotterek információinak volt-e jelentősége a kényszerhelyzet kezelésében, de általánosságban elmondható, hogy vannak olyan események, ahol kulcsfontosságú a külső, vizuális ellenőrzés. Például egy futóműprobléma esetén – amikor valamelyik futómű nem vagy csak részben nyílik ki – számos eseménynél kérték már a pilóták, hogy a földről, vagy irányítótoronyból a leszállást megelőző alacsony áthúzásnál, ellenőrizzék a szakemberek, hogy a hibás futómű hol akadt el, milyen mértékig nyílt ki.
Mivel a repülésrajongók nagy többsége laikus, így ők nem tudják megítélni és nem is a feladatuk, hogy az szokatlan dolog, amit láttak, lefotóztak fontos-e. Ezért különösen lényeges az, hogy az információ, vagy akár fotó – bármi is az – mihamarabb eljusson a repülőtér kényszerhelyzetek kezelésére kiképzett szakszemélyzetéhez, mert ők már el tudják dönteni azt, hogy mi a további teendő.
Ez egészen hétköznapi esetekben is fontos lehet, amikor például egy kóborkutya, vagy róka jut be a reptér területére, vagy valaki illegálisan szemetet rak le a kerítés közelében, vagy szokatlan, gyanús tevékenységet végez, esetleg bűncselekmény elkövetésére készül. Ezért helyezte ki a Budapest Airport és a spotterek közössége néhány éve, sok külföldi reptérhez hasonlóan az üzemirányító központ telefonszámát tartalmazó tájékoztató táblát a legnépszerűbb spotterhelyekre.