Az eredetileg 5 tagúra tervezett BelugaXL-flotta bővítéséről döntött az Airbus, az európai gyártó elkészít egy hatodik példányt is a különleges szállítási feladatokra átalakított A330-asból. A régebbi, A300-as alaptípusból kifejlesztett, öt Beluga ST sorsáról később dönt a gyártó.

Fotó: AIRportal.hu

Javában folyik az új BelugaXL tesztelési programja, a napokban készült el az Airbus az A330-as típusának jelentős módosításával megépített, repülőgépszárnyak és törzselemek szállítására szolgáló típus második példányával.

A szállítógép a tervek szerint az idén áll forgalomba, és kizárólag az Airbus saját, belső szállítási igényeit szolgálja ki az egyes üzemek között.

Eközben az európai gyártó és a logisztikát végző leányvállalat, az Airbus Transport International arról döntöttek, hogy az eredetileg tervezett ötgépes BelugaXL flotta 6 tagúra bővül.

A hatodik példány elkészítését 2023-ra tervezi a gyártó.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az utólagos bővítés nem példátlan a Belugák történetében, a korábbi Beluga ST flottát eredetileg négygépesre tervezte a gyártó, az ötödik példány megépítéséről csak később döntöttek, amely 2001-ben csatlakozott a flottához. Az utóbbi években bebizonyosodott, hogy szükség volt rá, a megnövekedett szállítási igényeket így is csak nagyon feszített tempóban tudta kiszolgálni az ötgépes ST-flotta.

Az XL-ek számának növelését a cég azzal indokolta, hogy a flotta így hosszú távon is ki tudja szolgálni az Airbus repülőgépgyártáshoz kapcsolódó logisztikai folyamatainak megnövekedett szállítási igényeit. A hatodik példányra a következő években nagy szükség lehet, ha a gyártó tovább növeli a repülőgép-gyártósorok kapacitását, valamint akkor is jól jöhet, ha az egyik különleges szállítógép valamilyen okból (pl. karbantartás) kiesik a munkából.

A BelugaXL első példánya tavaly júliusban hajtotta végre első felszállását (Helyszíni tudósításunkban további érdekes részletek olvashatók a típusról!), jelenleg első sorban az Airbus különböző európai telephelyei között repül, ahol a be- és kirakodást tesztelik, februárban már szállított is egy A350 XWB szárnypárt Brémából Toulouse-ba.

Forrás: Airbus

A BelugaXL típus az Airbus ötgépes Beluga ST (A300-600ST Super Transporters) flottája helyébe lép majd, de ez nem jelenti a Beluga ST karrierjének végét. 

Az öt Beluga ST még akár 10-20 évig repülőképes állapotban tartható, így az Airbus mérlegeli, hogy a különleges, ám a gyártó által már „kinőtt” szállítógépeknek milyen feladatot szánjon majd. Lehetséges opció az eladás, vagy pedig a harmadik félnek, illetve az Airbus egyéb divízióinak történő bérbeadás, speciális cargo charter járatok teljesítése.