A Wizz Air az Airbus hamburgi gyárában átvette flottájának legújabb, 132. A321neo gépét, amelyet a fenntarthatóság ihlette egyedi grafika díszít, a 9H-WNM lajstromjellel a Wizz Air Malta flottájában repül majd.

A Wizz Air és az Airbus kapcsolata húsz évre nyúlik vissza, a légitársaság akkor rendelte meg első 12 repülőgépét az európai gyártótól.

Az együttműködés évfordulóját egy egyedi festésű repülőgép átadásával tette emlékezetessé a gyártó és a légitársaság.

A gépet díszítő grafikát a légitársaság tavaly kiírt pályázatának győztese, a felvidéki Rimaszombatban élő Kerényi Éva tervezte.

A repülőgép megtartotta a vállalat fő arculati elemeit, emellett jelképezi a légitársaság fenntarthatóság iránti elkötelezettségét is. A grafikán látható, egymásba fonódó levelek a klasszikus rózsaszín és kék, valamint egy élénkebb zöld árnyalatot kaptak: az így keletkezett dinamikus látvány a légitársaság szellemiségét testesíti meg. A képi és színvilág efféle integrációja nemcsak a légitársaság márkaidentitását erősíti, hanem kiemeli környezettudatosságát is, így a vállalat elköteleződése már a felhők felett is látszik – hangzott el a bemutatón.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: AIRportal.hu

A légitársaság versenytársaihoz képest továbbra is a legalacsonyabb utaskilométerenkénti karbonkibocsátással rendelkezik, és elkötelezett amellett, hogy 2030-ig további 25 százalékkal csökkentse szén-dioxid-intenzitását a 2019-es szinthez képest – mondta Yvonne Moynihan, a Wizz Air fenntarthatóségért felelős igazgatója az esemény kapcsán tartott sajtótájékoztatón.

A légitársaság utaskilométerenként számított átlagos szén-dioxid-kibocsátása 51,5 gramm volt 2023-ban, amely 6,8 százalékkal kevesebb az előző évinél és a cég történetének eddigi legalacsonyabb éves eredménye – tette hozzá.

Az AIRportal.hu kérdésére Owain Jones, a Wizz Air ügyvezető alelnöke és vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy az új generációs hajtóművek problémái miatt a légitársaság 46 repülőgépét volt kénytelen leállítani, az átlagos javítási idejük 300 nap, emiatt a légitársaság tovább használja régebbi repülőgépeit. Az idei évben így nem vár további csökkenést szén-dioxid-kibocsátása terén a cég, de a mostani probléma a 2030-ra kitűzött célok elérését nem befolyásolja.

A légitársaság fenntarthatósági stratégiájának kiemelten fontos elemei közé tartozik a repülőgépflotta folyamatos megújítása A321neo típusú repülőgépekkel, amelyből a legnagyobb megrendelésállományt tudhatja magáénak Európában. Az idei évben még kilenc A321neo csatlakozik a flottához, jövőre pedig 30-40 példány átadása várható.

A Wizz Air 2025 februárjában veszi át az első A321XLR repülőgépét, amely az A321neókhoz hasonlóan 239 utas szállítására alkalmas fedélzeti berendezéssel áll forgalomba – erősítette meg az AIRportal.hu kérdésére Owain Jones.

A szakember egyelőre nem kívánta elárulni, hogy az első példány melyik bázison szolgál majd és melyek lehetnek az első útvonalai.

Fotó: AIRportal.hu

A cég emellett nagy hangsúlyt fektet a működési hatékonyság javítására vonatkozó kezdeményezésekre és a fenntartható repülőgép üzemanyaggal (SAF) kapcsolatos beruházásokra. Amint korábban megírtuk, az évtized végére a Wizz Air járatainak 10 százaléka repülhet „zöld üzemanyaggal”.

Az idén 20 éve működő légitársaság legutóbbi lezárt pénzügyi évéről szóló jelentése szerint a 2030-as pénzügyi év végére a Wizz Air flottájában 449 repülőgép teljesít majd szolgálatot a „WIZZ500 ambition” kezdeményezés részeként, amelyből 47 példány lesz nagy hatótávú A321XLR, 383 darab  A321neo és 19 A320neo mellett. A régebbi hajtóműves A320(ceo) gépek a 2027-es, az A321(ceo) gépek a 2028-as pénzügyi évben távozhatnak a flottából.

A légitársaság fenntarthatósági törekvései eredményeként a CDP nemzetközi nonprofit szervezet környezetvédelmi minősítésében 2023-as működésével két fokozatot javítva a „B” osztályzatot érdemelte ki. A CDP a világ legnagyobb környezetvédelmi adatbázisával rendelkezik, az általuk kiosztott minősítéseket széles körben veszik alapul a karbonsemleges gazdaság irányába mutató döntések és befektetések meghozatalánál.

A CDP éves rangsorában elért „B” osztályzat jelzi, hogy a Wizz Air átfogó stratégia mentén kezeli a fenntarthatóság kérdését. A szervezet emellett a legmagasabb pontszámmal ismerte el a vállalat karbonsemlegesítésre irányuló kezdeményezéseit, kockázatkezelését és cégvezetését a Scope 1 és 2 kibocsátáskategóriák esetében.

Fotó: AIRportal.hu