Egyre több utasbiztonsági ellenőr nem jár dolgozni a repülőterekre az Egyesült Államok részleges kormányzati leállása, és így a fizetések elmaradása miatt. Emellett a Delta új A220-asainak forgalomba állítása is késik az állami szervek megbénulásának következtében.
Friss: Az MTI arról adott hírt 2019. január 26-án, szombaton, hogy helyi idő szerint pénteken este az amerikai törvényhozás mindkét háza megszavazta a kormányzat átmeneti működését biztosító kétpárti törvényjavaslatot. A kétpárti törvényjavaslat a demokraták csütörtöki kompromisszumos javaslatát tükrözi: átmeneti időre, három hétre biztosítja a teljes kormányzat működéséhez szükséges összeget, és ezalatt a republikánusok és a demokraták tovább tárgyalnak az amerikai-mexikói határon építendő fal költségeiről. Így ha ideiglenesen is, de ismét biztosított a finanszírozás a közigazgatásban dolgozók, köztük a TSA utasbiztonsági ellenőrei, az FAA állományába tartozó légiforgalmi irányítók és hatósági feladatokat ellátó munkavállalók számára is.
A Reuters hírügynökség jelentése szerint a héten 10 százalékra nőtt a Közlekedésbiztonsági Ügynökségnél (TSA) dolgozó, de a munkát fel nem vevő munkavállalók aránya. Ennek egyik oka, hogy a szervezet a források hiányában nem tudja megtéríteni a munkába járás költségét a dolgozóknak.
Van, aki maga döntött úgy, hogy nem megy be, másokat a TSA utasított, hogy maradjon otthon. A 800 ezer alkalmazottból 50 ezertől kérték ezt, ők fizetés nélküli szabadságon vannak jelenleg.
A szakértők a légiközlekedés biztonsága miatt aggódnak, a TSA-ellenőrök végzik ugyanis az utasok átvizsgálását a repülőtereken. Az ügynökség naponta tájékoztatja a nyilvánosságot, hogy mennyi utast ellenőriztek, és mekkora volt a várakozási idő, sokan ugyanis a megnövekedett sorban állási időktől is tartanak.
Legutóbbi, csütörtöki közleményében a TSA arról tájékoztatott, hogy 1,76 millió utast vizsgáltak át, az utazók 96,3 százaléka negyed órát állt sorban, de 30 percen túli sorban állás nem volt.
David P. Pekoske, a szervezet vezetője szintén a Twitteren mondott köszönetet a dolgozóknak, és megígérte, hogy amint folyósítja az állam a fizetéseket, abban a pillanatban megtérítik a munkába járás költségeit és utalják az elmaradt fizetéseket.
A kormányzati leállás 34 napja tart, ezalatt két fizetési időszak is volt, de egyikben sem kaptak munkabért az állami alkalmazottak. Mark Warner, Virginia állam demokrata kormányzója arra hívta fel a figyelmet, hogy a következő időszak még nehezebb lesz, mert a hiteltörlesztéseket is a következő napokban kellene teljesítenie az adósoknak, fizetés nélkül viszont ez sokaknak megoldhatatlan feladat.
A légiforgalmi irányítóknál is kezd betelni a pohár
Amint arról korábban beszámoltunk, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) állományában dolgozó légiforgalmi irányítók sem kapnak fizetést. A legfrissebb hírek szerint egyre súlyosabbak a létszám-problémák, többen és többen jelentenek beteget.
Pénteken reggel emiatt a New York-i LaGuardia repülőtér forgalmát korlátozni kellett. Késések voltak a Newark, Philadelphia, Orlando és Atlanta nemzetközi repülőterein és egyes körzeti irányítóközpontok által kezelt forgalomban is péntek délelőtt.
A Deltának és a Southwestnek is fáj a leállás
A kormányzati leállásnak ugyanakkor nem csak a biztonságra, hanem a légitársaságok működésére is van hatása.
Emiatt a Deltának el kell halasztania az új A220-asainak forgalomba állását, mivel az engedélyezési dokumentációt is az állami hatóságok végzik.
A Southwest pedig nem tudja elindítani tervezett járatait Hawaii-ra mert az FAA még mindig nem adta ki a légitársaság által használt Boeing 737-es keskenytörzsű repülőgépek számára az ETOPS-engedélyt (Extended-Range Twin Operational Performance Standards), így azok nem repülhetnek az USA nyugati partjától távoli szigetre.
Szintén a Reuters információi szerint a légicégek a profit csökkenésétől egyelőre nem tartanak, de ha elhúzódik a leállás, akkor az amerikai gazdaság is megszenvedi a folyamatot. Emiatt pedig az erre rendkívül érzékeny légiközlekedés is rosszabb helyzetbe kerülhet.