A minapi határidő lejártával megerősítette a Boeing, hogy nem nyújtott be fellebbezést a döntés ellen, amellyel januárban eltörölték az átala kezdeményezett büntetővámot a Bombardier C Series-eire. A kanadai gyártó pedig, mivel elhárult az utolsó fenyegetés is, most bejelentette, hogy még az idén átadja a Deltának a vitát kiváltó C Series-megrendeléséből az első példányt.

Bár nem indokolta meg, de hivatalosan is elismerte a Boeing a határidő lejártával, hogy nem nyújtott be fellebbezést a Bombardier-vitában – írja a flightglobal.com portál.

Az Egyesült Államok nemzetközi kereskedelmi bizottsága (ITC) januárban határozott arról, hogy eltörli a minsztérium által a Boeing beadványa alapján kiszabott büntetővámot a kanadai gyártó C Series-típusaira, a fellebbezésre március 22-ig volt lehetőség.

Ezzel a legutolsó fenyegetés is elmúlt, így a Bombardier most azt közölte, hogy még az idén megkezdi a vitát kirobbantó megrendelés teljesítését, azaz a Delta Airlines számára a CS100-asok átadását.

Már ebben az évben megérkezhet az első CS100-as a Deltához (Grafika: Bombardier)

Ismert, a Boeing azzal vádolta meg a Bombardier-t, hogy illegális állami segítségnek köszönhetően dömpingáron értékesített hetvenöt C Series CS100-ast a Delta Airlines-nak. Az Egyesült Államok kereskedelmi minisztériuma helyt adott a vádnak és annak az érvelésnek is, hogy ezzel a Boeing 737-700-as és MAX 7-es értékesítése hátrányt szenvedett.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezért két lépcsőben csaknem 300 százalékos büntetővámot rendeltek el a C Series-ek importjára, ezzel pedig veszélybe került a Delta-üzlet. Később azonban a felsőbb szint, az USA nemzetközi kereskedelmi bizottsága (ITC) úgy határozott, hogy megalapozatlanok a Boeing vádjai, ezért eltörölte az intézkedést.

A budapesti reptéren is járt a CS100-as egyik prototípusa (Fotó: AIRportal.hu)

A testület is kimondta azt, amivel a Delta és a Bombardier érvelt a meghallgatásokon, és amit szakértők is kiemeltek: azaz hogy a 737-es legkisebb változatai egész egyszerűen egy kategóriával nagyobbak, mint a CS100-as.

Hiszen minden szám és adat ezt igazolja (a 737-600-ast már rég nem értékesíti a Boeing, és MAX változat sem készült belőle), a Delta pedig nem 737-es méretű repülőgépeket keresett azon a tenderen.

Ebből következően pedig a Boeing nem szenvedhetett kárt, hiszen nem tudott olyan repülőgépet kínálni, amire a kiírónak szüksége volt.

Egyes elemzők szerint a 737-700-as és MAX 7-es értékesítési problémái mögött más okok vannak. Hiszen jellemző, hogy a Bombardier által megkörnyékezett United, miután mégis a 737-700-ast választotta, ezt a megrendelését később nagyobbakra módosította.

Még ősszel, jóval a végleges döntés előtt – és vélhetően nem függetlenül a nagy vihart kavart vitától és a büntetővám veszélyétől – az Airbus és a Bombardier bejelentette, hogy vegyesvállalatot alapítanak a C Series-ek gyártására, amelyben az európai konszern többségben lesz, és az USA-beli üzemében is készülnek majd C Series-ek.

Nemrég pedig kiderült, hogy a versenyfelügyeleti eljárás jól halad, a várakozások szerint a tervezettnél korábban is áldást kaphat a projekt az illetékesektől.