Kiadta az indoklásokat is tartalmazó jelentését a Boeing-panaszt elmeszelő kereskedelmi bizottság: e szerint az érvek gyengék voltak a Bombardier C Series ellen, az iparág több szereplője szerint nem érhette kár az Egyesült Államok gazdaságát és a Boeing-gyárat sem. 

A Delta igényeinek egész egyszerűen csak a C Series felel meg (Grafika: Bombardier)

Nyilvánosságra hozta az Egyesült Államok nemzetközi kereskedelmi bizottsága, az ITC a Bombardier-t felmentő határozatát, amellyel elutasította a Boeing panaszait.

Ismert, a Delta nagy C Series-megrendelése után a Boeing bepanaszolta a kanadai gyártót, hogy dömpingárral győzte meg a légitársaságot, így a 737-700-as és MAX 7-es kárt szenvedett.

A kereskedelmi minisztérium kirótta a 300 százalékos büntetővámot, ám az ITC semmissé tette ezt.

A flightglobal.com portál szerint a testület, félretéve a kanadai állam feltételezett illegális támogatásáról és a dömpingárról szóló vádakat, legfőképp azért döntött így, mert teljesen logikus módon a 737-es és a C Series nem egyforma méretű, hiába hivatkozott erre a Boeing.

Az ITC kimondta, hogy a Delta nem vehette figyelembe a Boeing 126 üléses 737-700-asát és 138 férőhelyes MAX 7-esét, mert egész egyszerűen nem felelt meg az igényeinek.

Ismert, a szintén kétosztályos elrendezéssel 108 ülőhelyes C Series CS100-as megrendelése mellett döntött végül a légitársaság. Az ITC szerint az üzemeltetők nem tekintik egymással felcserélhetőnek a kanadai típust és a Boeing kisebbik 737-eseit, ha adott feladatra keresnek repülőgépet.

Ugyanakkor a testület egyetért azzal, hogy mindkét gyártmány a 100-150 férőhelyes típusok piacán versenyez egymással, és kis mértékben helyettesíthetik egymást. Viszont a Delta esetében ez nem áll meg, mert a 737-esnél kisebb gépet keresett. És mivel a Boeing nem kínált ilyen új gyártmányt – csak használt Embraereket és 717-eseket vehetett volna a légitársaság –, nem is vesztette el a tendert, így nem szenvedett kárt.

A testület kimondta azt is, hogy az Egyesült Államok iparát nem fenyegeti kár a kanadai típus importjával, még ha a méltányosnál kedvezőbb áron, és állami támogatással adják is el ezeket.

A bizottság megjegyzi: a Spirit Airlines és a Jet Blue is egyetértett abban, hogy a C Series nem közvetlen versenytársa a 737-eseknek.

Nincs bizonyíték arra, hogy a C Series rontaná a Boeing pozícióit (Fotó: Bombardier)

A tavalyi vizsgálat során ugyanis az iparág számos képviselőjével egyeztetett az ITC, vélhetően innen származik e két légitársaság véleménye.

Az ITC szerint nincs elegendő bizonyíték arra, hogy a Bombardier a közeli jövőben újabb nagy megrendeléseket szerezhet az USA területén, és kérdőjeles az a bizonyos United Airlines-ügylet is, amelyre a Boeing hivatkozott.

E szerint a C Series miatt árversenybe kényszerült a Boeinggel, és így nyerte el a United 737-700-asokra szóló megrendelését. A bizottság azonban rámutatott arra a tényre, hogy a légitársaság módosította ezt a szerződést, nagyobb változatokra, így a Boeing nem esett el bevételtől.

A testület rámutat arra is, hogy kérdéses a Boeing érvelése, miszerint a Bombardier lenyomja az árakat: a Boeing maga is jelentős kedvezményekkel szórta a 787-eseket az első időszakban.

Amint az ITC kiemeli, a Dreamliner 2004-es programindítása utáni években számos megrendelésre adott alacsonyabb árat a gyártó.

A Bombardier szerint a kedvező döntés miatt mégsem az Airbusszal közös alabamai üzemből, hanem a meglévő montreáliból kaphatja majd meg a Delta a CS100-asait. Ezt a Delta is megerősítette, bár még zajlanak az egyeztetések arról, hogy visszatérnek az eredeti tervekhez.

A feltételesen kirótt 300 százalékos büntetővám miatt ugyanis arról szóltak hírek, hogy a vélhetően két-három év múlva termelni kezdő alabamai üzemből kapja majd a Delta a gépeket, elkerülve az importot. Most úgy néz ki azonban, a 75 darabos megrendelésnek csak egy részét kapja majd a légitársaság az új üzemegységből.