Franciaországban életbe lépett azoknak a rövid távú belföldi légijáratoknak a tilalma, amelyek 2,5 óránál rövidebb vonatozással helyettesíthetők, szakmai szervezetek szerint a lépés nem csökkenti érdemben a szén-dioxid-kibocsátást.
A jogszabályt, mint megírtuk, két évvel ezelőtt szavazta meg a francia nemzetgyűlés, de csak ezen a héten határoztak az új törvény végrehajtásáról.
A tilalom életbe lépésével a Párizs és Franciaország több nagyvárosa, például Nantes, Lyon, illetve Bordeaux közötti közvetlen légijáratok megszűnnek.
Laurent Donceel, az Airlines for Europe (A4E) európai légitársaságokat tömörítő lobbiszervezet megbízott vezetője kijelentette, hogy a tiltás csak minimális hatással lesz a szén-dioxid-kibocsátásra, hozzátéve, hogy a kormányoknak „valódi és értelmes megoldásokról” kellene dönteniük a légiközlekedési szennyezés kapcsán.

A franciaországi rövid távú járatok betiltására vonatkozó jogszabálytervezetet az Emmanuel Macron elnök kezdeményezésére 2019-ben létrehozott franciaországi klímaügyi polgári konvenció dolgozta ki. Eredetileg a vonattal 4 óránál rövidebb utazással elérhető célállomások esetében javasolták a járatok betiltását, amely gyakorlatilag az egész ország belföldi légiközlekedését ellehetetlenítette volna, később ezt 2,5 órára csökkentették.
A tiltás mellett érvelők szerint egy repülőgép utasonként átlagosan 77-szer több szén-dioxidot bocsát ki, mint a vonat, sőt a vasút olcsóbb, és az időveszteség sem haladja meg a 40 percet az érintett útvonalakon. A francia légitársaságok egyelőre nem kommentálták a szabályt.