A francia nemzetgyűlés hétvégén megszavazta a rövid belföldi repülőjáratok tiltásáról szóló törvényt, egy újabb, formális szavazás után ezzel hamarosan megszüntetik a vasúttal könnyedén helyettesíthető útvonalakat.

Az új jogszabályt a korábban kitűzött klímacélok elérése érdekében fogadták el a parlament alsóházának képviselői, céljuk, hogy 2030-ra 40 százalékkal csökkentsék az ország károsanyag-kibocsátását az 1990-es szinthez képest. A döntéshozók szerint ebben kulcsszerepe van a közlekedésnek, különösen a repülésnek, mert ez most nagyon sokat tesz hozzá a légköri szennyezéshez – számolt be a Reuters.

Emiatt minden olyan repülőjáratot betiltanak, amely kiválható legfeljebb két és fél órányi vasúti utazással.

Ennek előnye a kilométer alapú szabályozással szemben az, hogy a rosszabb vasúti infrastruktúrával rendelkező régiók és útvonalak nem szenvednek hátrányt, az itt utazók továbbra is választhatják a repülést.

Az új törvényt sokan problémásnak látják, szerintük Emmanuel Macron elnök választási ígéretei között sokkal ambiciózusabb reformok szerepeltek. Ha ez nem lenne elég, a napokban jelentették be, hogy az Air France négymilliárd eurós tőkeemelést kap, amivel a francia állam csaknem megduplázza tulajdonrészét.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

Környezetvédő civilek – éppen a Macron elnök által alapított, klímastratégia kidolgozását segíteni hivatott fórumon – máris a törvény szigorításáért lobbiznak, azt szeretnék, ha a maximum négyórás vasúti utazással kiváltható összes járatot is betiltaná a kormányzat, és a tavaly napirendre került környezetvédelmi adó is be akarják vezettetni.

Eközben több ágazati szereplő kritizálta a döntést, amire Agnes Pannier-Runacher ipari miniszter úgy reagált, nincs ellentmondás a világjárvány okozta válságból való kilábalás segítése (az állami támogatás) és a kibocsátás-csökkentés kikényszerítése között, de egyensúlyban kell tartani a kettőt.

A hétvégi nemzetgyűlési szavazás még csak az első lépés volt, a javaslat most a szenátus elé kerül, bár ennek tényleges jelentősége nincs, mert ha a két ház szavazása különböző eredményt hoz, az alsóház mondhatja ki a végső szót, ahol Macron elnök pártja van többségben.