Elindult első kereskedelmi útjára a magyar kormány tulajdonában lévő Airbus A330-200F, a Wizz Air üzemeltetésében lévő szélestörzsű áruszállító repülőgép hetente három alkalommal repül mostantól Budapest és Csengtu között.
Megkezdődik a kormány által a koronavírus-járvány első hullámát követően vásárolt teherszállító repülőgép kereskedelmi üzemeltetése – jelentette be szombaton Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az MTI híre szerint.
Az Airbus A330-200F szombat délelőtt indult első kereskedelmi útjára.
A gép hetente háromszor fog megfordulni Budapest és a kínai Csengtu között, amelynek nyomán a kétoldalú kereskedelmi forgalom további bővülése várható.
Szijjártó rámutatott, hogy így az érintett magyar és kínai cégeknek már nem kell a nagy nemzetközi szállítmányozási vállalatokra várniuk.
Világosan mutatja a keresletet, hogy az új szerződések révén most először felszálló gép nagyjából tíz tonna rakománnyal indul Kínába, majd onnan 50 tonna áruval fog visszatérni, alapvetően elektronikai és autóipari alkatrészekkel. Ez a rugalmas szállítási lehetőség hatalmas versenyelőnyt jelent majd a magyar vállalatok számára – szögezte le a miniszter.
Mint arról már beszámoltunk, a hétéves, MSN 1578-as gyártási sorozatszámú A330-200F-et új árának negyedéért, 57,5 millió USA-dollárért, azaz 17 milliárd forintért vásárolta meg a magyar kormány.
Egy november végén megjelent kormányrendelet szerint a repülőgép felett az államot megillető tulajdonosi jogok és kötelezettségek összességének gyakorlójaként a nemzeti vagyonért felelős tárca nélküli miniszter a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Nonprofit Zártkörűen Működő Társaságot jelölte ki 2023. március 31-ig.
Az A330-200F az Airbus A330-200-as szélestörzsű típusváltozat áruszállító variánsa, 65 tonnás hasznos terheléssel hatótávolsága több mint 7400 kilométer, a maximális, 68,6 tonnás rakománnyal pedig 5900 kilométer, közbenső leszállás nélkül.
Hossza 58,82 méter, szárnyainak fesztávolsága 60,3 méter, a függőleges vezérsík legmagasabb pontja a földön állva 16,9 méter, a törzs külső átmérője 5,64, míg a fedélzet belső legnagyobb szélessége 5,26 méter.
A repülőgép legfeljebb 469,2 köbméter térfogatú és 68,6 tonna tömegű árut vehet a fedélzetére, legnagyobb felszállótömege 233 tonna.
Üzemanyag-tartályainak kapacitása 139 090 liter, amelybe 109 185 kilogramm kerozint lehet beletölteni (az egyes példányok paraméterei eltérők lehetnek).
Az A330-200F utazómagassága 12 500 méter, utazósebessége 871 km/h (470 csomó, 0,82 Mach).
Méreteit és egyéb tulajdonságait tekintve az A330-200F a rivális Boeing 767-300F és 777F típusai között helyezkedik el.
A repülőgép fő fedélzetét nagyméretű tehertér-ajtóval, a padlóját pedig a konténerek, árupaletták mozgatására alkalmas görgőrendszerrel, valamint rakományrögzítő pontokkal szerelték fel.
A gyárilag áruszállítónak készült Airbus A330-200F repülőgépek különös ismertetőjele a törzsből kidudorodó orrfutó-akna: erre a módosításra azért volt szükség, hogy a fedélzet padlózata a földön állva vízszintes legyen (az utasszállítóké az orr felé lejt), ezzel megkönnyítve a rakomány mozgatását a beltérben.