Az Eurocontrol legfrissebb jelentése szerint csökken a légiforgalom növekedésének mértéke az elkövetkezendő 7 évben.

Az Eurocontrol brüsszeli székháza (Forrás: Eurocontrol)

Az Eurocontrol februári előrejelzése alapján további visszaesés várható – a 2018 októberi jelentéshez képest – a forgalom növekedési ütemében a 2019-2025 közötti időszakban.

A kimutatás bizonytalansága azonban nőtt a korábbiakhoz képest, aminek több oka is van.

A forgalom növekedését pozitív irányba tolhatja el a repülőgépek telítettségének jelenlegi növekedése, amely további járatok indítására sarkallhatja a légitársaságokat.

A mostani, romló gazdasági kilátások – főleg a brexit előtt néhány héttel még mindig bizonytalan megállapodás – azonban ennél is nagyobb negatív hatást eredményeznek az Eurocontol szakértői szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Míg 2018-as év még erős (3,8%-os) forgalomnövekedést, és rekordnagyságú utasforgalmat hozott, a negatív jelek már érezhetőek voltak az év második felében. Az emelkedő üzemanyagáraknak, a geopolitikai feszültségeknek és a romló gazdasági környezetnek több, nagy múltú légitársaság is áldozatául esett.

A fenti hatások figyelembe vételével elkészült jelentés a következő néhány évre még közel 3%-os forgalmi növekedést jósol, ám 2020 után – a gazdasági kilátásokat alapul véve – 2% alá csökken a bővülés üteme.

Ez azt jelenti, hogy míg 2016-2020 között éves szinten 3,2%-kal bővül a forgalom, a 2021-2025 közötti időszakban már csak a felével, évente 1,8%-kal fog növekedni.

A jelentés kiemeli, hogy ezek az adatok országonként eltérhetnek, mivel idén – a tavalyi év tapasztalataiból tanulva – a járatok útvonalának módosításával megpróbálnak enyhíteni a zsúfolt légterek foglaltságán, a járatokat új útvonalakra terelve.

Ez Magyarország esetében az átlagosnál közel másfélszer-kétszer akkora növekedést jelent a kimutatás alapján. 2020-ig 5% körüli éves bővülés várható – ami amúgy jelentős visszaesés a 2018-as 10%-hoz képest – ám a növekedés 2021 után hazánk légterében is közel a felére csökken majd.