Korábbi információk szerint várhatóan március elején veszi át első Airbus A321neo repülőgépét a Wizz Air. A low-cost légitársaság új generációs keskenytörzsű repülőgépei elsőként a budapesti bázison állnak forgalomba.
A Routes Online által kimazsolázott menetrendi adatokból kiderül, hogy a légitársaság tervei szerint az első Airbus A321neo a Wizz Air budapesti bázisról induló járatain már március közepétől áll kereskedelmi forgalomba.
A Wizz Air első A321neo – pontos típusjelöléssel Airbus A321-271NX – gépe az MSN 8712 gyártási számú példány lesz. A repülőgép-átadásokat követő adatbázisok szerint a gép a D-AYAM ideiglenes, gyári lajstromot viseli, egyelőre még nem hajtotta végre első tesztrepülését.
A Wizz Air első A321neo repülőgépének végleges, magyar lajstromjele a HA-LVA lesz. (Babonás utasok kerüljék, érdekesség, hogy a Malév annak idején kihagyta a HA-LOT lajstromjelet a 737NG sorozatnál.)
A tervezett menetrend szerint az A321neo típussal elsőként a Wizz Air Budapest és London-Luton között közlekedő utasai találkozhatnak 2019. március 15-től, hetente 20 járaton.
Március végétől az OAG rendszerben látható adatok szerint több más Budapestről induló európai útvonalon is forgalomba áll az A321neo, íme a tervezett menetrend:
Budapest – Barcelona 2019. március 31-től napi 1
Budapest – Bari 2019. március 31-től heti 5
Budapest – Bologna 2019. április 2-től heti 2
Budapest – Eindhoven 2019. március 31-től napi 1
Budapest – Ibiza 2019. június 15 és szeptember 14 között heti 1
Budapest – London Luton 2019. március 15-től heti 20, majd 2019 március 31-től napi 1
Budapest – Milánó Malpensa 2019 március 31-től heti 13
Budapest – Stockholm Skavsta 2019 március 31-től napi 1
A Wizz Air Airbus A321neo repülőgépein 239 utas foglalhat majd helyet, kilenccel több, mint a légitársaság hagyományos hajtóművekkel felszerelt A321 (ceo) repülőgépein. Ezt a vészkijáratok, konyhák és mellékhelyiségek átrendezése tette lehetővé és Airbus Cabin Flex (ACF) opciónak nevezi a gyártó ezt az opciót.
Az ACF változaton alapul a kiegésztő üzemanyagtankokkal felszerelt, megnövelt felszállótömegű és hatótávolságú A321LR is, a Wizz Air – egyelőre? – azonban még nem kért ebből a változatból.
Amint megírtuk, Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója a múlt héten közzétett negyedéves üzleti eredmények közlésekor emelte ki, hogy a társaság negyedik pénzügyi negyedévben (2019 elején) érkező első Airbus A321neók tovább javíthatják a társaság egyébként is alacsony költségszintjét, amely egyébként is jelentős védelmet biztosít a drága kerozinnal szemben.
Az Airbus A321neo törzsének hossza 44,51 méter, mely csaknem 7 méterrel hosszabb az A320neo család alapváltozatánál. A repülőgép szárnyfesztávolsága 35,8 méter, (függőleges vezérsíkjának földtől mért) magassága 11,76 méter, a fedélzet legnagyobb szélessége 3,7 méter.
Az A321neo típus hatótávolsága 3 500 tengeri mérföld, mely 6 500 kilométernek felel meg.
A típus maximális felszállótömege 93,5 tonna, maximális tömege üzemanyag nélkül 75,6 tonna.
Az A321neo kétféle, új generációs hajtóművel rendelhető, a CFM International LEAP-1A és Pratt & Whitney PW1100G hajtóművel. A Wizz Air az általa még 2015-ben megrendelt 110 példányhoz az utóbbit, azaz a Pratt & Whitney PW1100G hajtóművét választotta.
A Pratt & Whitney hajtóművek gyerekbetegségei miatt az elmúlt évben jelentős csúszások merültek fel az A320neo-típuscsalád átadásaiban, volt olyan időszak, amikor közel száz már elkészült neo várakozott az Airbus telephelyein hajtóművek nélkül.
Az A321neo repülőgépeken alkalmazott Pratt & Whitney PW1133G típusváltozatú hajtóművek egyenként 150 kN maximális tolóerő leadására képesek.
Az A321neo prototípusa 2016. február 9-én teljesítette szűzrepülését, a D-AVXB lajstromjelű, CFM International LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt A321neo repülőgép Hamburgból szállt fel első tesztrepülésére. Az első Pratt & Whitney PW1100G hajtóművel felszerelt A321neo pedig 2016. március 10-én emelkedett először a levegőbe.