Közel két évtized után az Európai Unió és az Egyesült Államok megállapodott egymással az Airbus és a Boeing repülőgépeire kölcsönösen, a tiltott állami támogatások miatt kivetett büntetővámok felfüggesztéséről, hogy közösen vegyék fel a küzdelmet a mindenféle versenytorzító gyakorlatokkal.
Az Európai Bizottság keddi közleménye szerint Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke és Katherine Tai amerikai kereskedelmi főtárgyaló szándéknyilatkozatot írt alá arról, hogy
a nagy, kereskedelmi repülőgépekre vonatkozó büntetővámokat 5 évre felfüggesztik, a gyártóknak pedig kizárólag piaci feltételek mellett adnak pénzügyi támogatást.
Emellett az amerikai és uniós kereskedelmi megbízottakkal munkacsoport jön létre, az államilag finanszírozott kutatás-fejlesztési programok során nyílt versenyt és átlátható döntéshozatalt kell bevezetni, a másik fél sérelmére pedig tilos adókedvezményeket, kutatás-fejlesztési forrásokat biztosítani.
Mint írták, mindkét fél mostantól arra koncentrál, hogy a régóta fennálló nézeteltéréseket félretegyék, megőrizzék az egyenlő versenyfeltételeket, és közösen dolgozzanak azon, hogy olyan „nem piaci gyakorlatok ellen” küzdjenek, amelyeket károkat okozhatnak a repülőgépgyártásnak.
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke arra emlékeztetett: a megállapodással sikerült lezárni a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) előtt a leghosszabb ideig, 17 évig fennálló vitát, és ezzel véget vethetnek a 11,5 milliárd USA dollár értékű árura kivetett büntetővámoknak. A megállapodásban szerinte fontos szerepe volt az „új szellemben” zajló tárgyalásoknak.
A két fél vitájáról mi is többször beszámoltunk. Az ügy még 2004-ben kezdődött, amikor az Egyesült Államok panaszt nyújtott be a WTO-nál az EU-ra az Airbus tiltott támogatása miatt. Az EU 2005-ben gyanúsította meg az amerikai kormányt, hogy ugyanilyen formában pénzeli a Boeinget.
A világszervezet 2019 októberében az USA-nak, 2020 novemberében pedig az EU-nak is engedélyezte a büntetővámok kiszabását, versenytorzítónak és ezért tiltandónak minősítve mindkét fél állami támogatásait. Ez érintette a Boeing és az Airbus termékeit és szolgáltatásait, az intézkedést végül 11,5 milliárd dollár értékű árura vezették be, amelyek után 3,3 milliárd dollár többletterhet kellett fizetni.
A plusz adót idén márciusban négy hónapra egyszer már felfüggesztették azzal a céllal, hogy az intézkedés lejártáig végleges megállapodásra jussanak az érintett felek.