Az Európai Bíróságnál megtámadja a Ryanair a luxemburgi Európai Unió Bíróságának Törvényszéke döntését, amely jóváhagyta a finn, a dán és a svéd állam által a Finnairnek és a SAS-nak kifizetett támogatásokat.

A low-cost légitársaság a fellebbezéséről szóló közleményében most arra emlékeztet, hogy a finn kormány 600 millió eurós hitelgaranciát adott a Finnairnek, amely a világjárvány kezdete óta több mint 1,2 milliárd euró állami támogatásban részesült.

A dán és svéd kormányok pedig a SAS számára nyújtottak 137 millió euró értékű hitelgaranciát, de feltőkésítésként is részesült állami segítségben, amelynek összege már több mint 1,3 milliárd euróra rúg.

Az Európai Bizottság mindegyik támogatást jóváhagyta, mivel az ideiglenes jogrend szigorú feltételekkel, de engedi az állami dotációt. A Ryanair viszont a bizottság elfogadó határozata után jelezte, hogy bírósági úton támadja meg a döntést. Így került az ügy a törvényszék elé, amelynek nem jogerős határozatát a fapados cég megtámadta.

A Ryanair akkor is, és most is azt sérelmezte, hogy a finn, dán és svéd állam kizárólag a saját nemzeti legitársaságaik számára nyújtott támogatást, annak ellenére, hogy a járvány az összes olyan légitársaságot érintette, amely hozzájárul a helyi gazdasághoz és a közlekedési kapcsolatok fenntartásához.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Ryanair álláspontja szerint az Európai Bizottság által is jóváhagyott állami támogatások tiltandók, mert ellentétesek az EU és létrehozott egységes légiközlekedési piac alapelveivel.

Forrás: Ryanair

A mostani bírósági döntés a Ryanair szerint 30 évvel veti vissza az unió közös és liberalizált szektorát azzal, hogy az érintett három országnak megengedi a nemzeti légitársaságaik támogatását, a hatékonyabban működő versenytársakkal szemben.

A Ryanair hangsúlyozza: a válságból való kilábalás érdekében fontos, hogy a piaci szereplők egyenlő feltételekkel szállhassanak versenybe a járvány után, és ha az állami támogatások miatt torzul a verseny, az konzerválja a nem hatékonyan működő cégeket, évtizedekre megkárosítva az ügyfeleket.

A cég egy másik, a francia és svéd állam ellen indított perében is kifogásolt már támogatásokat, ebben idén februárban született döntés, szintén nem kedvezve a fapadosnak, amely ez esetben is fellebbezni kívánt.

A légitársaság közleménye felidézi, hogy az Európai Bizottság összesen mintegy 30 milliárd euró értékben hagyott jóvá állami támogatásokat a járvány kezdete óta, a Lufthansa Group 11, az Air France-KLM 10,6, az Alitalia 3,5, a SAS 1,3, a TAP 1,2, a Finnair 1,2, a Norwegian 0,8, a LOT 0,65, a Condor 0,6, az Air Europa pedig 0,5 milliárd euró állami segítséghez jutott.