Meg kellett szakítania a nekifutást az Alaska Airlines Boeing 737-esének, mert a Southwest 737-ese keresztezte a futópályát, mindkét járat rendelkezett engedéllyel, az intenzív fékezés miatt előbbi főfutó-abroncsai leeresztettek.
Az Alaska Airlines N919AK lajstromjelű, Boeing 737-9 MAX típusú repülőgépe a légitársaság AS 369-es számú járatát teljesítette volna Nashville és Seattle között, 176 emberrel a fedélzetén.
A járat megkapta a felszállási engedélyt a repülőtér 13-as futópályájáról, amit a személyzet vissza is ismételt, majd megkezdte a nekifutást.
A pilóták mintegy 100 csomó (185 km/h) sebességnél a felszállás megszakítása mellett döntöttek és intenzív fékezésbe kezdtek, mert egy másik repülőgép keresztezte előttük a futópályát.
An Alaska Airlines plane had a possible close call with a Southwest plane in Nashville today. The spot was so abrupt, the plane’s tires were blown out as it braked.
@ErinNBCNews has the latest details on the incident. pic.twitter.com/ReBEmvwOn2— NBC Nightly News with Lester Holt (@NBCNightlyNews) September 12, 2024
Ez a Southwest Airlines N225WN lajstromjelű Boeing 737-700-asa volt, amely a légitársaság WN 2029-es számú járatát teljesítette Nashville és Jacksonville között, és a 20C jelű futópályához gurult, hogy felszálljon.
A személyzete előzőleg szintén megkapta az engedélyt a légiforgalmi irányítástól a 13-as futópálya keresztezésére annak túlsó végénél, annak ellenére, hogy a másik repülőgép éppen megkezdte a nekifutást ugyanezen a pályán.
Az Alaska repülőgépe a megszakított felszállást követően visszagurult a terminálhoz, ám az intenzív fékezés miatt a főfutóművei olyan mértékben felmelegedtek, hogy az abroncsok a forgalmi előtéren történő gurulás közben leeresztettek, így a repülőgép mozgásképtelenné vált.
Személyi sérülés nem történt, a hatóságok megkezdték az esemény kivizsgálását. Arról nem érkezett hír, hogy a két repülőgép között mekkora volt a legkisebb távolság.
Az idei évben nem ez volt az első ilyen eset az USA-ban, áprilisban például a Swiss Airbus A330-300-asának kellett megszakítania a nekifutást New York-JFK-n, mert több repülőgép is éppen keresztezte a futópályát előtte, mindegyikük rendelkezett engedéllyel, májusban pedig az American Airlines Airbus A319-es gépe úgy kapott engedélyt a felszállásra, hogy közben a futópályát keresztező másik pályára éppen egy Super King Air szállt le.
Mint emlékezetes, ez év elején a Tokió-Haneda repülőtéren ütközött össze egy leszálló A350-es egy katonai Dash 8-assal, mert utóbbi engedély nélkül gurult fel a futópályára.
#BREAKING : Alaska Airlines plane aborts takeoff at Nashville Airport, blowing its tires, to avoid collision with Southwest Airlines plane
Alaska Airlines Flight 369 received clearance for takeoff from Nashville International Airport on Thursday morning, but the pilots on the… pic.twitter.com/tdjuCdMUAW
— upuknews (@upuknews1) September 12, 2024