Két Boeing 777F áruszállító repülőgéppel pótolja a 2019-ben a lízingcéghez visszakerülő három Airbus A330-200F gépét a Qatar Airways Cargo, hosszabb távon pedig a teljes áruszállító Airbus-flottát az amerikai gyártó típusára cserélheti a cég.
Három, jelenleg a Qatar Airways Cargonál szolgálatot teljesítő Airbus A330-200F áruszállító repülőgépet kivon a flottájából a légitársaság.
A három repülőgép lízingperiódusa 2019-ben jár le, a cég pedig úgy döntött, nem hosszabbítja meg a szerződést, így a gépek visszakerülnek a lízingcéghez.
A dohai központú cég a kieső kapacitást a már korábban megrendelt, Boeing 777F típusú repülőgépekkel pótolja, amelyeket még idén, az év végi hajrá előtt átvesz majd az amerikai gyártótól.
A katari áruszállító légitársaság flottájában továbbra is marad még öt példány az A330F gépekből, azonban az áruszállító üzletág vezetője, Guillaume Halleux Shanghaiban azt közölte, hogy hosszabb távon fontolgatják ezek kivonását is.
Hozzátette, az A330-200F ideális az új, vagy még nem tesztelt útvonalak megnyitására, hogy a piacok miként reagálnak a felkínált kapacitásra, de a legtöbb útvonal esetében hamar indokolttá vált a nagyobb kapacitású és gazdaságosabban üzemeltethető Boeing 777F-re történő cserének – írta a Cargo Facts.
Álláspontja szerint mostanra már egyre kevesebb, vagy szinte egyáltalán nincs olyan „vékonyabb” útvonala a cégnek, ahol a kisebb A330F indokolt vagy elégséges lenne, így kérdésessé vált a típus helye a cégnél.
Nem a Qatar Cargo lesz az első áruszállító légitársaság a régióban, amely megválhat a típustól, januárban az Abu-Dzabi bázisú Etihad Cargo tett hasonló lépést, mind az öt A330-200F-ét leállította – bár ott az okok inkább a légitársaság pénzügyi helyzetére vezethetők vissza.
Az A330F flotta pótlása rövid úton megoldható lenne, mivel a Qatar Airways korábban öt darab további Boeing 777F vásárlására szándéknyilatkozatot írt alá, így azt már csak véglegesíteni kellene, az új repülőgépek pedig viszonylag hamar átvehetőek lennének.
Elég lesz Triplahetes, egyelőre nem kell több Jumbojet
A Qatar Cargo flottájába tavaly szeptember végén érkezett meg az első, Boeing 747-8F Jumbojet, amely a flotta legnagyobb típusa. A cég két darabot rendelt a négyhajtóműves óriásból, ezeket Dohából főképp Szöulba és Hong Kongba közlekedtetik, de időnként felbukkannak Hamburgban vagy más, nagy európai cargo-hub reptereken is.
Az Egyesült Arab Emírségek és Szaúd-Arábia által tavaly bevezetett embargó miatt a típusnak igen fontos szerepe van jelenleg Katar élelmiszerellátásában, amit jelen állás szerint távoli országokból, légi úton kénytelenek megoldani.
Azonban a légitársaság nem tervezi további Jumbojetek vásárlását, Halleux szerint filozófiájukba a Triplahetes illeszkedik, a 747-esek bevetés csak meghatározott piacokon és útvonalakon indokolt.
Budapesten egyelőre marad az A330F
A cég magyar fővárost érintő, Doha-Budapest-Prága-Doha áruszállító járatán eközben továbbra is A330-200F közlekedik, bár a járattal kapcsolatos kommunikáció folyamatosan igen pozitív képet mutat annak kihasználtságáról.
Ugyanakkor a járaton egyelőre nem merült fel a típuscsere lehetősége – legalábbis nincs róla információ – azonban az A330F repülőgépek kivonásával előbb utóbb várhatóan ez is bekövetkezik majd.