Forgalomba állította a repülőgépek szerkezeti elemeinek szállítására kifejlesztett speciális típus, a Beluga XL hatodik, egyben utolsó példányát az Airbus.
A korábbi A300-600-asból kifejlesztett Beluga ST-ket felváltó Beluga XL hatodikként forgalomba álló, de valójában legelső legyártott példányát, amely 2018-ban hajtotta végre szűzrepülését eddig tesztelésre használta az Airbus.
A Beluga XL-eket az Airbus Transport International (ATI) leányvállalat üzemelteti, a típus 2020 óta van forgalomban. A gyártó 2019-ben döntött arról, hogy 5 helyett 6 példányt készít a különleges gépből.
Az új Beluga elődjénél 30 százalékkal több, 51 tonna hasznos teher szállítására képes, hatótávolsága eléri a 2200 tengeri mérföldet (4074 km).
Az egyedi formájú rakterében az A350-es legnagyobb törzselemét is képes szállítani, vagy két 30 méter hosszú szárnyat is befogadhat. A típusról a szűzrepülésről készült helyszíni tudósításunkból többet is megtudhatsz.
A hat repülőgépből álló flotta a tervek szerint 30 éven szolgálja majd a gyártáshoz kapcsolódó logisztikai feladatokat.
Mindeközben a Beluga ST-k egy része is tovább szolgál, ezekkel akár kereskedekmi szállítási feladatokat is vállal az Airbus leányvállalata. A típus túlméretes szállítmányokat, katonai eszközöket, helikoptereket és űreszközöket, műholdakat is képes szállítani.