Megbízható, modern, jól szervezett, folyamatosan fejlődő – így vélekedik a magyarok többsége a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, a GfK Hungária független piackutató ügynökség által végzett felmérések tanúsága szerint – írta közleményében a Budapest Airport.
A válaszadók háromnegyede szerint a magyar légikikötő tiszta és biztonságos, ahol könnyű eligazodni, de a személyzetet is hasonló arányban tartják a magyarok professzionálisnak és barátságosnak. Ezzel szemben a repülőtér közúti és vasúti, belvárosból történő megközelítése és a parkolás egyértelműen a fejlesztendő területek közé tartozik.
A Budapest Airport felkérésére a GfK március folyamán reprezentatív, szeptemberben pedig annak mélyebb megértése érdekében fókuszcsoportos kutatás keretében mérte fel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megítélését.
A reprezentatív felmérés keretében 1000 fős mintán (16-69 éves magyarok, beleértve a budapesti repülőtér utasait) vizsgálták a repülőtérrel kapcsolatos álláspontokat, míg a fókuszcsoportos kutatás keretében a környező lakosok és a különböző korosztályú, különböző céllal utazók körében tették fel a repülőteret érintő legfontosabb kérdéseket.
A reprezentatív felmérés eredményei szerint a megkérdezettek nagy részében pozitív asszociációkat, érzéseket, emlékeket kelt a fővárosi repülőtér.
A magyarok többsége egyetért abban, hogy a repülőtér hazánk kapujaként funkcionál, nemzetközileg elismert, jól szervezett és professzionális szolgáltatásokat nyújt, valamint folyamatosan fejleszt az utasélmény javítása érdekében. Ezt az eredményt a fókuszcsoportos kutatásban részt vevők is alátámasztották, akik az épületet európai viszonylatban is magas színvonalú létesítményként jellemezték.
Tízből hét-nyolc megkérdezett tágasnak, világosnak és tisztának tartja az épületet, míg a válaszadók kétharmad része szerint modern, dizájnos és az utasok számára praktikus kialakítású a repülőtér, melyek a logikus belső elrendezésnek, valamint az útbaigazító tábláknak és kijelzőknek köszönhetők elsősorban. A Budapest Airport az eligazító táblákon és az immár sétatávolságot is kijelző képernyőkön felül információs kollégákkal is segíti az utasok tájékozódását a terminálokon – a válaszolók körülbelül háromnegyede egyébként éppen a segítőkész, kedves és hozzáértő személyzetet említette a repülőtérre jellemző tulajdonságként.
A megkérdezettek többsége egyetértett abban, hogy az utóbbi időszak fejlesztései nagyban hozzájárulnak a jobb utasélményhez. Például a folyamatos technikai újításoknak köszönhető, hogy a tavalyi évtől már nem kell kivenni a nagyobb elektronikai eszközöket, valamint, hogy idén a Budapest Airport két új biztonsági sáv átadásával összesen 18-ra növelte a terminálokon rendelkezésre álló utasbiztonsági folyosók számát. Az új sávokat világszínvonalú technikai fejlesztéssel, egy automata rendszerrel szerelték fel, ami tovább gyorsítja az ellenőrzésen történő áthaladást.
Kritikával legtöbben a repülőtér megközelíthetőségét és a parkolási lehetőségeket illették. A csoportos beszélgetések résztvevőinek többsége a repülőtér közúti megközelítését, a közvetlen kötöttpályás közlekedés hiányát, és az 2. Terminálhoz vezető gyorsforgalmi út rossz állapotát tartották a legnagyobb problémának.
Általános vélekedés, hogy a repülőtér megközelítése kötöttpályás közlekedés hiányában, illetve a közutak rossz minősége miatt stresszes.
A Budapest Airport hosszútávú fejlesztési tervei között szerepel egy multimodális csomópont és egy többszintes parkolóház építése, ami a két évvel ezelőtt indított – majd a kormány által leállított – parkolóház-projektet váltaná ki. Sokan kiemelték továbbá a tömegközlekedéssel kapcsolatosan, hogy nehéz eligazodni a lehetőségek között, és a buszokra történő jegyvásárlás is bonyolult folyamat.
Hiányosságként emelte ki a tavaszi felmérésben részt vevők közel egyötöde a terminálokon található kényelmes székek elérhetőségét is; a Budapest Airport azóta, a nyár folyamán átadta a forgalomnak a repülőtér új 1. mólóját, ahol összesen több mint 1000 ülőhely kapott helyet, felkészülve a jövőben újra növekvő utasforgalom kényelmes kiszolgálására.
A válaszolók 83%-a fontosnak tartja a repülőtér működéséből fakadó környezeti hatások kompenzálását, amelyre a repülőtér-üzemeltető is kiemelt figyelmet fordít; a repülőtéren az egy utasra jutó szén-dioxid kibocsátás az elmúlt 5 évben 49%-kal, az egy utasra jutó ivóvíz-felhasználás pedig 30%-kal csökkent, továbbá a Budapest Airport hulladék újrahasznosítási aránya kiemelkedő, a lakossági 15%-kal szemben 70%-os. Részben ezen törekvéseknek köszönhetően a Budapest Airport idén harmadszor is megkapta az ACI karbonsemleges minősítését, és csatlakozott az ACI NetZero by 2050 elnevezésű kezdeményezéséhez is. Az üzemeltető több éve kínálja a környékbeli lakosoknak az ablakszigetelési programban való részvételt, eddig több mint 1500 háztartásnak biztosítva ablakszigetelést vagy ablakcserét.
A repülőtér honlapját és Facebook oldalát látogatók 70%-a kedveli a Budapest Airport webes felületeit; tízből nyolc-kilenc megkérdezett pedig általánosságban egyetért azzal, hogy a repülőtér őszinte, nyílt és jól kommunikál.
Az őszi fókuszcsoportos vizsgálat keretében a repülőtér kiemelt figyelmet fordított a koronavírussal szembeni utaselvárások feltárására. A résztvevők meglátása szerint a világjárvánnyal kapcsolatos intézkedéseknek hazai és nemzetközi szabályokhoz kell igazodnia, de a tapasztalatok szerint a Budapest Airport ebből a szempontból jól teljesített, azaz megfelelően kezeli a higiéniás előírásokat.
Köszönhetően a rendszeres fertőtlenítő takarításnak, a terminálok tisztasága – csak úgy, mint a kihelyezett kézfertőtlenítők – biztonságérzetet keltenek az utasokban. A csoportok tagjai üdvözölték az olyan fejlesztéseket is, amelyek minimalizálják a személyközi kontaktust a repülőtéren, amelyre a Budapest Airport az idei évben kitüntetett figyelmet fordított. Az önkiszolgáló poggyászfeladó automaták száma 2020-ban 16-ra nőtt, a repülőtér-üzemeltető pedig folyamatosan népszerűsíti az utasok körében az önkiszolgáló utasfelvétel elvégzésének lehetőségét.
„Rendkívül hálásak vagyunk utasainknak és a felmérésben részt vevő magyaroknak a részletes visszajelzésért. A válaszadók visszaigazolták a Budapest Airport közelmúltban megvalósult, százmillió eurós fejlesztéseit. A kutatás újabb megerősítés számunkra, hogy a szolgáltatási színvonal és az utasélmény folyamatosan emelkedik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, és tovább emeli a 2020-ban is elnyert, a régió legjobb repülőtere cím jelentőségét is.” – hangsúlyozta Dr. Rolf Schnitzler, a Budapest Airport vezérigazgatója.
A repülőtér megközelíthetőségét érintő kutatási eredményekkel kapcsolatban hozzátette: „A repülőtéri vasútvonal megépítését a Budapest Airport Zrt. teljes mértékben támogatja; ebben egyetértés született a kormánnyal még a nyár elején. A repülőtéri fejlesztéseket tartalmazó megállapodástervezet aláírásra kész; bízunk benne, hogy a kormány mihamarabb fel tudja gyorsítani a projekt tervezését, és biztosítani tudja a szükséges finanszírozást. Ahogyan a válaszadók is jelezték, a gyorsforgalmi út és a belvárossal összekötő vasútvonal sokat lendítene az országról kialakult kép erősítésén.”