Három évvel az új generációs 777-9 bevezetése előtt a Boeing azzal küzd, hogy magasak a repülőgéppiacon az árak, és nincs elég megrendelés a jelenlegi típusváltozatokra a gyártási átmenet idejére. Az új verziókból pedig az elmúlt két évben nem sikerült túl sokat értékesíteni, és egyes vélemények szerint az összes megrendelés túl nagy részét birtokolja a három nagy arab légitársaság.
Csökkenti a Boeing a triplahetes gyártási rátáját
Jöhet a döntés az A350 és a 777X törzshosszabbításáról
Érintőképernyők lesznek a Boeing 777X pilótafülkéjében
Boeing: Végleges az új generációs 777-9 konfigurációja
A napokban számolt be a Boeing a pénzügyi eredményeiről, és a sajtókonferencián szóba került, hogy a 777-es új generációs változataira való átállás a következő években nehézségeket okoz a gyárnak – írja a flightglobal.com.
Egyes vélemények szerint a 777-8 és -9 verziókra szóló megrendelésállomány túl nagy arányban támaszkodik a három nagy öböl-menti arab légitársaságra.
Az új generációs 777-es két változatára jelenleg 306 példányra van a gyárnak végleges megrendelése, ám ebből 235 az Etihad, a Qatar és az Emirates szerződése.
Emellett Dennis Muilenburg elnök szólt arról is, hogy a repülőgép-piacon magas árak alakultak ki, de ez szerinte nem szokatlan, igaz, nagy a verseny emiatt. Ugyanakkor a Boeing vezetősége nem érez kényszert arra, hogy nagy kedvezményekkel árulja a 777-eseket.
Azonban a flightglobal.com emlékeztet arra, hogy 2014 júliusa óta csak egyetlen végleges megrendelést sikerült szerezni, tíz darab 777X-re.
Ismert, akkor volt a farnborough-i légiszalon, általában az ilyen eseményeken adnak el több gépet. Az Emirates is ezen az eseményen véglegesítette a százötven gépre szóló megrendelését.
Az elmúlt két és fél év meglehetősen szerény 777X-értékesítését követően, az Irán elleni szankciók feloldását követően ott is sikerült tavaly év végén tizenötöt eladni az új generációs gépből, ám a cikk szerint ezt még véglegesíteni kell.
Muilenburg szerint nem kell aggódni a megrendelésállomány miatt. Ehelyett a Boeing inkább arra összpontosít, hogy a 777-es jelenlegi generációja és az új változatok közötti gyártási átmeneten dolgozzon. Mint arról az AIRportal.hu is beszámolt, az előbbiekre nincs elég megrendelés, ezért 2019-ig több lépcsőben csökkentik a gyártási rátát. Az eddigi havi 8,3 darab repülőgépről hétre, majd idén augusztusig ötre mérséklik az ütemet.
A Boeing-vezér közlése szerint 2018-ra és 2019-re jelenleg 90 százalékos a gyártósor foglaltsága, ebben a jelenlegi és az új generáció is benne van. Így tehát még van szabad kapacitás, noha a közlés szerint a modernizált változatra való tényleges átmenetkor,
2019-ben a gyártási rátát tovább csökkentik, havi 3,5 darab repülőgépre.