Győrei Tamás 14 éves kora óta tudatosan készült arra, hogy légiforgalmi irányító lehessen, a HungaroConrol távolkörzeti légiforgalmi irányítója és ATM képzési csoportvezetője mesélt álmai hivatásáról, és jó tanácsot is adott az idén jelentkezőknek.
Mi vonzott a légiforgalmi irányító hivatásban? Mit jelent számodra légiforgalmi irányítóként dolgozni?
Gyerekkori álmom volt, hogy a repülés világában dolgozzak. 14 éves koromban döntöttem el véglegesen, hogy légiforgalmi irányító leszek, és azután tudatosan készültem erre a pályára. Vonzó volt ez a hivatás, mert felelősségteljes és gyors döntéseket kell hozni, valamint a munkakör nagyfokú kreativitást is megkövetel.
Légiforgalmi irányítóként dolgozni számomra egy megvalósult álom. Olyan érzés, mint a Forma 1-es csapatban szerelő mérnökként dolgozni.
Nem vagyunk rivaldafényben, viszont nélkülünk nincs légiforgalom.
A munkából hazafelé utazva, amikor látom a repülőtérről a városba tartó embereket, akkor mindig megelégedéssel tölt el, hogy az ő biztonságos repülésükért aznap én is tehettem valamit.
Mik voltak a legemlékezetesebb pillanatok, legfontosabb mérföldkövek az eddigi irányítói pályád során?
Valószínűleg mások is hasonlóan vélekednek, de szerintem egy irányítónak a legemlékezetesebb pillanat az, amikor éles környezetben először kiad egy utasítást valamelyik járat személyzetének.
Soha nem felejtem el, amikor első szolgálati napomon az Austrian Airlines Bécsbe tartó Fokker 100-as gépét süllyesztettem. Emlékezetes pillanat volt a szakszolgálati engedély megszerzése is, hiszen azt hosszú, 2-2,5 éves gyakornoki tanfolyam előzte meg.
Továbbá eleven emlék az is, amikor műszaki meghibásodás miatt leállt a horvát légiforgalmi irányítás. A környező országoknak – köztük nekünk is – kellett a vészfrekvencián, „lepkehálóval összefogdosni” a járatokat, és biztonságosan irányítani a forgalmat. Mindeközben a hazai nyugati szektorban hatalmas zivatar tombolt, ami tovább nehezítette a munkánkat. Nagyon megterhelő és kemény feladat volt mindennek eleget tenni, de sikeresen álltuk a sarat. Azóta is sokszor felemlegetjük azt a nappalos szolgálatot.
A munkámban leginkább a bennünket körülvevő high-tech környezetet és a magas szintű szakmai légkört szeretem.
E hivatásban kevésbé vonzó a változó munkarend, hiszen éjszaka is ugyanolyan fitten kell beülni az irányítói pult mögé, mint nappal.
Hogy néz ki egy átlagos munkanap? Milyen rekreációs lehetőségek vannak?
Egy átlagos nappalos szolgálat reggel hétkor kezdődik. Ha a nappali műszakba vagyok beosztva, akkor fél hat környékén ébredek, hogy fél hétre beérjek a HungaroControl székházába. Ilyenkor marad idő egy gyors kávéra, valamint az e-mailek és a megküldött utasítások, szabályváltozások átnézésére is.
A műszak egy eligazítással kezdődik, amelyen tájékoztatnak bennünket az aznapi legfontosabb eseményekről (rendkívüli időjárási viszonyok, különleges forgalom, esetleges berepülések stb.).
A tizenkét órás műszak alatt legfeljebb 3 órát dolgozhatunk egyhuzamban. A kötelező pihenőidő alatt kikapcsolódhatunk és felfrissülhetünk, hogy a következő úgynevezett beültetésre is felkészülten érkezzünk.
Az épületben található konditerem, masszázsfotel, biliárdasztal, valamint pihenőszobák és alvókapszulák is, amelyek mind azt a célt szolgálják, hogy az irányítók a teljes szolgálati idő alatt fittek maradjanak.
Hogyan lehet megszokni a folyamatos munkarendet, a nappali és az éjszakai műszakok váltakozását? Hogyan tudjátok kipihenni magatokat?
Ez nagyon személyfüggő. Változó, ki hogyan tud alkalmazkodni hozzá. Mindenkinek megvan a maga stratégiája, hogy hogyan birkózik meg ezekkel a kihívásokkal.
Számomra a leginkább bevált módszer az éjszakai műszakok előtti és utáni rövid alvás. Ez elegendő energiát ad ahhoz, hogy egy átdolgozott éjszakát követően napközben is működőképes maradjak. Szerintem az a legfontosabb, hogy egy éjszakai műszak után ne boruljon fel teljesen a bioritmusunk.
Milyen a munka- és szabadidő közti egyensúly? A magánéletre és hobbira marad idő?
A work-life balance teljes mértékben fenntartható.
A 12-24-12-72-es beosztásnak köszönhetően sokkal több szabadidővel rendelkezünk, mint egy szokványos 8 órás munkarendben dolgozó ember.
Természetesen nálunk is vannak frekventáltabb időszakok – főleg nyáron –, amikor a megnövekedett forgalom miatt a 72 órás pihenőidőszakban is behívnak egy 10-12 órás műszakra. Továbbá a légiforgalmi irányítóknak évente többször is részt kell venniük elméleti és szimulátoros képzéseken, hogy fenntartsák a kompetenciáikat és megőrizzék a szakszolgálati engedélyüket.
Elég változatos hobbikat űznek a kollégák. A HungaroControlnak több sportegyesületi szakosztálya van, amelyekben számos sportágat lehet űzni: a focitól a kosárlabdán át a síelésig.
Rendszeresen részt veszünk nemzetközi megmérettetéseken is, amelyeket a légiforgalmi irányítóknak szerveznek. Ezek a bajnokságok remek lehetőségek nyújtanak a szakmai kapcsolatokat építésére és a más országokban dolgozó munkatársak megismerésére.
A hagyományos sportágak mellett repülős és hajós szakosztályt is működtetünk, így nyaranta a Balatonon is pihenhetünk a társaság egyik vitorlás hajóján. Sokan szeretnek utazni is, valamint a családdal időt tölteni.
Hosszabb távon hogyan tudjátok frissen tartani a képességeiteket, illetve a szolgáltatói szemlélethez elengedhetetlen lelkesedést?
A folyamatos képzésnek nagy jelentősége van. A rendszeresen megtartott elméleti és szimulátoros felfrissítő képzések során begyakoroljuk a ritkán előforduló bonyolult forgalmi szituációkat, valamint felkészülünk a kényszerhelyzetek kezelésére is, hogy az éles környezetben ne érhessen bennünket meglepetés.
A munkátok fokozott stresszel jár. Hogyan lehet ezt kezelni? Előfordult már, hogy kényszerhelyzeti szituációban kellett helyt állnod? Hogyan lehet erre nemcsak szakmailag, hanem lelkileg is felkészülni?
A légiforgalmi irányítás valóban fokozott stresszállapotot eredményez, azonban én azt szoktam mondani viccesen, hogy számomra már nagyobb stressz egy banki ügyintézés, mint az irányítás.
A képzés során felkészítenek bennünket arra, hogy megfelelően kezeljük a váratlan helyzeteket, és kézben tartsuk a forgalmat.
Egy-egy kényszerhelyzet felborítja a megszokott munkamenetet, így nagyobb stresszel is jár. Nekem is volt már pár ilyen esetem. Az egyik legemlékezetesebb az volt, amikor az éjszakai műszak során egy Szerbia irányából a magyar légtérbe lépő Thomas Cook Boeing 757-es személyzete jelezte: füstöt és égett szagot észleltek az utastérben.
A protokollnak megfelelően minden fontos információt megtudtunk a fedélzeten tartózkodó pilótáktól, és a lehető legrövidebb időn belül leszállítottuk a gépet a ferihegyi repülőtérre. A füst- és tűzesetek nagyon időkritikus események, így gyors reagálást igényelnek, mert perceken múlhat a tragédia elkerülése. Szerencsére senkinek nem esett baja, illetve kiderült, hogy téves riasztás volt.
A világjárvány rányomta bélyegét a ti munkátokra is. Hogyan viseltétek? Nehéz volt meglátni a fényt az alagút végén?
A pandémia súlyosan érintette a légiközlekedési szektort, így a mi munkánkra is óriási hatással volt. Rossz volt megtapasztalni, hogy pár hét leforgása alatt kiürül a hazai légtér, alig marad napi 100-200 kezelendő légi jármű. A pár évvel korábbi izlandi vulkánkitörés okozta leálláshoz képest most senki nem tudta megmondani, hogy megközelítőleg mikor kerülhet sor a forgalom visszarendeződésére. A nagyfokú bizonytalanság volt a legrosszabb. Talán a munkatársak nevében is kijelenthetem: ez okozta a legnagyobb nyomást.
Szerencsére elmondható, hogy idéntől a légiközlekedés kezd visszatalálni a pandémia előtti állapotokhoz, amit a forgalom fokozatos növekedése is bizonyít.
Milyen szakmai célokat tűztél még ki magad elé?
A légiforgalmi irányítóknak mindig van fejlődési és előrelépési lehetőségük. Különböző projektekben és fejlesztésekben vehetnek részt, valamint oktatói feladatokat is elláthatnak a pályájuk során. Emellett repülőesemények kivizsgálásában is segédkezhetnek mint szakértők.
A szakmai fejlődés széles tárháza áll előttük, ha hajlandók kihasználni a lehetőségeket.
Én januártól új szerepkörben mérettetem meg magamat, ugyanis kineveztek a képzési csoport vezetőjének. Ez megtisztelő feladat, mert a légiforgalmi irányítók soron következő nemzedékeit képezhetem a munkatársaimmal együtt, és egyúttal fenntartjuk az operatív állomány szakmai kompetenciáit is.
Tudnál néhány jó tanácsot adni az idei légiforgalmi irányító képzésre jelentkezőknek?
Fontos, hogy kipihenten érkezzenek a FEAST tesztre, valamint az assessment centerre. Nem érdemes, illetve nem is nagyon lehet készülni ezekre. A lényeg, hogy nyugodtan és magabiztosan teljesítsenek, mert a képességeiket ekkor tudják legjobban kamatoztatni.
A légiforgalmi irányítók kiválasztásáról és képzéséről korábbi cikkünkben bővebben is olvashatsz!
Vedd kezedbe az irányítást, jelentkezz légiforgalmi irányítónak most!
Ha úgy érzed, ezt a hivatást neked találták ki, jelentkezz most, hogy a tiéd legyen a világ egyik legkülönlegesebb állása!