Az utóbbi időben jelentősen megcsappant a kereslet a Kaman K-MAX iránt, ezért az amerikai vállalat 25 millió dolláros költségcsökkentési programjának részeként végleg leállítja a gyártósort.

A 90-es évek elején tervezett helikopter volt az első, amelyet kifejezetten külső függesztésű terhek emelésére terveztek. Az egypilótás típus lefelé keskenyedő törzse és buborékszerű ablakai kiváló kilátást biztosítottak, akár a jármű alá is.

A hagyományosnak számító farokrotoros kialakítás helyett egymással átfedésben forgó két főrotorral szerelték fel, amelyeket egy 1350 lőerős Lycoming T53-as gázturbina hajt meg. Ez az elrendezés jobb emelőerőt biztosít, és jóval könnyebb függeszkedést tesz lehetővé, amely nagyobb stabilitást, egyben jobb manőverező képességet is jelent.

Az üresen alig 2 tonnás helikopternek nem volt raktere, azonban külső függesztményként akár 2,7 tonnás terhet is vihetett.

A fentiek miatt előszeretettel alkalmazták építkezések, mezőgazdasági munkák és tűzoltási feladatok ellátására. Katonai alkalmazásban pedig pilóta nélküli légijárműként – tesztelési céllal – részt vett az afganisztáni műveletek logisztikai támogatásában is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Rotex vállalat egyik helikoptere munka közben (Forrás: Wikimedia Commons)

Az 1991-ben kezdett gyártás 2003-ban egyszer már leállt, viszont a 2010-es évek közepére úgy tűnt, hogy megint felélénkül a kereslet a speciális feladatok ellátására hivatott típus iránt. Így 2015-ben újraindult a gyártósor. Azonban az elmúlt 30 év során így is csak 60 példány kelt el a piacon.

A jelenlegi gazdasági környezetben a viszonylag alacsony kereslet, a túl alacsony jövedelmezőség és a nagy forgótőke-szükséglet miatt a Kaman döntött a gyártás befejezéséről. Természetesen az elkészült példányok üzemeltetői továbbra is számíthatnak a gyártó szolgáltatásaira, így a karbantartás, a tartalék alkatrészek előállítása és a kiképzések továbbra is zökkenőmentesen zajlanak.